پرش ناوبری
  • |

دانلود نسخه سوم مجله بازی‌بان - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / دانلود نسخه سوم مجله بازی‌بان/

دانلود نسخه سوم مجله بازی‌بان

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

موج دوم غیردولتی ها در فرهنگ سازی رده بندی سنی

استفاده مطلوب از هر وسیله ای ناگزیر ازتوجه به شیوه نامه استفاده از آن وسیله می باشد در غیر این صورت تحمل ضرر و زیان استفاده ناصحیح از آن وسیله به عهده استفاده کننده است .
مصرف کالاهای فرهنگی از این قاعده مستثنی نیستند؛ کتاب های داستان، فیلم های سینمایی، تئاتر و حتی انیمیشن هانیز نیازمند انتخاب صحیح و ارائه به مخاطب هدف مناسب می باشد.
در دنیای کنونی صنایع فرهنگی با تکنولوژی جدید به یکدیگر پیوند خورده اند ، دنیا سالهاست که شیوه نامه استفاده از محصولات فرهنگی را دستورالعمل سازندگان آن محصول و استفاده کنندگان از آن قرار داده است.
به عنوان نمونه ؛ نظام رده بندی سنی بازی های ویدیوئی بیش از ۲۰ سال است که در آمریکا سر و شکل یافته تا آسیب های ناشی از استفاده ناصحیح از بازی های ویدیوئی را به حداقل برساند، این امر نه تنها در آمریکا بلکه در دیگر کشورهای دنیا نیز به عنوان یک ممیزی از سوی بازی ساز و یک کنترل کننده و آگاه ساز از سوی والدین و بازی کنان جدی گرفته شده است .
نرم افزارهای کنترل والدینی ، انجمن ها و کمپین های آگاه سازی ، سایت هایی همانند IMDB, common sense media , esa نمونه های بارز از اصرار دستگاه های نظارتی و نهادهای اجتماعی برای آگاه سازی و کنترل نرم و هدایت غیرمستقیم مصرف کنندگان این محصول می باشد.
هرچند مجال سخن گفتن در خصوص فرهنگ لیبرال و آزاد رسانه های با تفکر غربی و تاثیرات ناشی از بازنمایی عموم رفتارها و احساسات بدون در نظر داشتن مسائل اخلاقی و تربیتی در این شماره نیست اما این واقعیت که ساخت و توزیع بازی های دیجیتال در ایران بدون پایبندی جدی و عملی به حداقل استانداردهای آگاه سازی مخاطب و فرهنگ عمومی و تنها با توجه به فن و قالب به کار رفته در دیگر کشورهای پیشرفته در این حوزه ما را بر آن داشت تا در بازی بان شماره سوم بر تلاش های اتفاق افتاده و نگرش های در این حوزه مروری بنماییم.
جدی گرفته نشدن نظام رده بندی توسط والدین و مصرف کنندگان از یک سو و عدم پایبندی مراکز توزیع دیجیتال و خرده فروش ها و هم چنین فقدان یا اجرایی نشدن قانون برخورد با متخلفین در این حوزه از سوی دیگر فشار را بر روی رسانه های اجتماعی دغدغه مند بیشتر نموده است تا زنگ خطری باشد در گوش غفلت اذهان عمومی در استفاده های نا صحیحی که حتی غربیان نیز به آن اذعان دارند. کلام آخر ، گسترش صنعت بازی های رایانه ای در ایران نباید به بهای نادیده گرفتن فرهنگ سازی صحیح در استفاده از این سرگرمی نوین باشد.
شاید اکنون که به یک دهه از شکل گیری نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای ( اسرا ) در ایران نزدیک می شویم نیاز به موج دومی برای پرداختن جدی تر به رده بندی سنی اسرا و هم چنین شکل گیری رده بندی های غیر سنی مانند رده بندی های مهارتی و … می باشد، موج دومی که الزاما می تواند منشا دولتی نداشته باشد.

 

شماره سوم / سبک

1,008 بازدید

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: سردبیر

سردبیر
  • تعداد مطالب ارسالی: 40

تبلیغات