پرش ناوبری
  • |

جنبه‌های مثبت و منفی بازی کردن بازی‌های موبایلی - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / توجهات والدینی / جنبه‌های مثبت و منفی بازی کردن بازی‌های موبایلی/

جنبه‌های مثبت و منفی بازی کردن بازی‌های موبایلی

  • 780 ارسال شده توسط مرتضی جمشیدی
  • دیدگاه‌ها برای جنبه‌های مثبت و منفی بازی کردن بازی‌های موبایلی بسته هستند
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

جنبه‌های مثبت و منفی بازی کردن بازی‌های موبایلی

نویسنده : بنی[۱] (۲۰۱۸)

 

زمانی که در مورد تاثیرات بازی‌های موبایلی می‌شنوید، تمایل دارید تا در ابتدا به آثار منفی آن فکر کنید که مثلا می‌تواند اعتیاد به وجود آورد. ما روزانه در میان افرادی احاطه شده‌ایم که ترجیح می‌دهند به‌جای صحبت با یک غریبه به‌صورت اتفاقی، وقت خود را با موبایل خود بگذرانند و جالب اینجاست که بازی‌‌های موبایلی در طی زمان بیشتر و بیشتر مصرف می‌شوند.

اگر علاقه دارید تا بازی موبایلی بازی کنید و اپلیکیشن «میزان اعتیاد»[۲] را بر روی تلفن همراه خود نصب دارید، احتمالا متعجب خواهید شد که چه میزان از زمان خود را به‌صورت روزانه به آخرین بازی پازلی یا مبارزه‌ای و یا با مخاطبان دیگر در گروهی در یک بازی استراتژیک گذرانده‌اید. اما اجازه دهید تا تصویری جهانی از این پدیده داشته باشیم و ببینیم که اثرات بازی‌های موبایلی چه خوب و چه بد، چه چیزهایی هستند.

 

تاثیرات مثبت

+تشویق برای تمرین‌های فیزیکی

بازی‌های واقعیت افزوده مانند بازی مشهور پوکمن گو[۳]، میلیون‌ها نفر را تشویق کرد تا محیط شهر خود را کشف کنند، بیشتر راه بروند و به بیانی ساده کالری بیشتر سوزانده و هر روز بیشتر قدم بزنند. [۴]

 

+تقویت شدن کارکرد مغز

به‌صورت علمی ثابت شده‌است که بازی کردن بازی‌های ویدیویی به مقدار متوسط برای مغز شما خوب است. بازی‌های پازلی به‌صورت کلی به‌عنوان مفید‌ترین‌ها در نظر گرفته می‌شوند. دفن بولیر[۵] که متخصص مغز است در این مورد بیان می‌کند که: « تاثیر بازی‌های ویدیویی بر روی مغز بسیار مشابه تاثیر شراب برای سلامتی است: استفاده‌های ضعیفی از شراب و استفاده‌های ضعیفی از بازی‌های ویدیویی وجود دارد. اما اگر به مقدار و دز مناسب در سن مناسب از شراب استفاده شود، این استفاده می‌تواند برای سلامتی بسیار خوب باشد[۶] بازی‌های ویدیویی نیز به همین صورت هستند که اجزا آن برای انعطاف‌پذیری، یادگیری، توجه و نگرش مغزی بسیار قوی است. برخی از بازی‌های ویدیویی و موبایلی می‌تواند برای مبارزه با بیماری‌های مغزی استفاده شود و مطالعات، رابطه‌ای بین بازی‌های ویدیویی و افزایش حجم مغز را پیدا کرده‌اند.»

 

+تعلیم دادن کودکان

برخی از بازی‌های موبایلی که ابزار یادگیری دارند، می‌توانند تاثیرات مثبتی بر روی یادگیری کودکان داشته و می‌تواند باعث درگیر شدن کلاس شده و تاثیر بیشتری بر روی عادت مطالعه بیشتر داشته و مشوق خوبی باشند.

گیمیفیکیشن یک انگیزه بسیار عالی برای دانش‌آموزان در تمامی سنین بوده و به معلمین اجازه می‌دهد تا به دانش‌آموزان خود از هر رسانه‌ای که آن‌ها بیشتر علاقه دارند، دست پیدا کنند.

+تشویق افراد برای داشتن سبک زندگی سالم

تعداد زیادی اپلیکیشن وجود دارد که به اصطلاح  به‌صورت عهد و پیمان هستند و برای تشویق کاربران برای زندگی سالم با در نظر گرفتن رژیم غذایی سالم و ورزش فعالیت می‌کنند و باید از طرف کاربر به این عهد و پیمان با اپلیکیشن احترام گذاشته شود. کاربری که پیمان خود را بشکند باید به سایر بازیکنان پولی پرداخت کند که در حالت کلی این موضوع بسیار رقابتی است. بدون این اپلیکیشن‌ها برخی از افراد ممکن است هیچ‌گاه ایده رژیم و ورزش را برای خود در نظر نگیرند.

تاثیرات منفی

-پرتی حواس در زمان انجام فعالیت مهم دیگر

یکی از خطرناک‌ترین تاثیرات بازی کردن با موبایل موضوع توجه نکردن به محیط اطراف است که می‌تواند به دلیل غوطه‌وری[۷] بسیار زیاد، دنیای بازی فرد را به سمت موقعیت‌های پرخطر بسیاری سوق دهد. برخی از افراد بازی‌های موبایلی را در زمان رانندگی یا در حال راه رفتن انجام می‌دهند که می‌تواند بسیار مضر و خطرناک باشد.

به‌طور مثال، همان بازی واقعیت افزوده پوکمن گو[۸] به دلیل مصدومیت‌ها و تصادفات جاده‌ای مورد سرزنش قرار گرفت. با یک تخمین سخت‌گیرانه در حدود ۱۱۴۰۰۰ حادثه رانندگی و عابر پیاده در آمریکا به دلیل حواس‌پرتی برای بازی کردن، گزارش شده‌است. به‌طور مثال، در اوت ۲۰۱۶ در ژاپن یک راننده به دلیل بازی کردن و ندیدن یک زن که از خیابان عبور می‌کرده است، او را با تریلی خود زیر گرفت. قربانی به دلیل شکستگی گردن از دنیا رفت و به گزارش پلیس ژاپن این هفتاد و نهمین حادثه‌ای بود که به بازی پوکمن گو مرتبط می‌شد.

– تاثیرگزاری بر تعاملات اجتماعی

اما حواس‌پرتی تنها زمانی که از خیابان عبور می‌کنید یا رانندگی می‌کنید، مشکل نیست، بلکه این موضوع باعث می‌شود تا از زمان‌های کیفی که با دیگران می‌گذرانید، جلوگیری شود. گوشی‌های هوشمند به دلیل تاثیر بر تعاملات اجتماعی مورد سرزنش قرار گرفته‌اند. تلفن‌های همراه و اپلیکیشن‌های آن، که شامل بازی‌های موبایلی نیز می‌شوند، نوع تعاملات افراد با یکدیگر و انتظارات تعاملات اجتماعی را تغییر می‌دهد.

زندگی اجتماعی برای افراد بالغ به گوشی‌های هوشمند آن‌ها حرکت کرده‌است و افراد درگیر در اینترنت حتی نمی‌توانند یک روز را بدون تعامل با سایر افراد از طریق متن، گفتگو و رسانه‌های اجتماعی تصور کنند. افراد عادت کرده‌اند تا روابط اجتماعی خود را از طریق تلفن‌ها و اپلیکیشن‌ها نگه داشته و گسترش دهند. این یک الگوی جدید است، نه اینکه کاملا بد باشد اما فردی هم نمی‌تواند به آن کمک کرده و واقعاً و عمیقاً مشکلی در آن ببیند. به‌طور مثال، به زوجی فکر کنید که در اتاق خواب با یکدیگر وقت می‌گذرانند اما هرکدام از آن‌ها در حال بازی با موبایل یا در حال صحبت با دیگران بوده و به‌سختی با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند و ممکن است هرروز این کار را بدون آنکه متوجه باشند انجام دهند.

– هزینه افزایش‌یافته

بازی‌های موبایلی رایگان هستند، اما در حقیقت از مدل «رایگان به پرداخت  یا همان پرداخت درون برنامه ای»[۹] استفاده می‌کنند که این موضوع به این معنی است که شما می‌توانید بازی اولیه را رایگان بازی کنید، اما برای استفاده از موارد جذاب دیگر باید پول پرداخت کنید. برخی از افراد در انتها هزینه زیادی برای برنامه‌های درون پرداخت می‌پردازند فقط به این دلیل که مطمئن باشند نبردی را نمی‌بازند یا برای اینکه قفل مرحله‌ای از بازی را شکسته باشند پول پرداخت می‌کنند. برخی از بازی‌ها می‌توانند برای برخی از گروه‌های آسیب پذیر تر مانند کودکان  با اینکه حتی اگر والدین به آن‌ها فقط اجازه بازی بازی‌های رایگان را بدهند، اعتیاد آور باشد. مواردی بوده‌اند که خرید به‌صورت اتفاقی رخ داده‌است بدون آنکه امکان بازگشتی وجود داشته باشد.

-مشکلات خواب

بازی کردن بازی موبایلی قبل از خواب؟ به این دلیل که فعالیت باعث مشکلات در الگوی خواب شده و از استراحتی که شما به آن نیاز دارید جلوگیری می‌کند، ایده بدی است. درنتیجه، شما در طول روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنید و احتمالا مشکلات رفتاری نیز خواهید داشت.

-از دست دادن بهره‌وری

ممکن است شما چند ساعت به‌صورت پشت سرهم بازی نکنید، اما احتمالا چند بار در روز این کار را انجام دهید و برنامه‌های نصب‌شده برروی گوشی هوشمند شما هشدار‌ها و بروز‌رسانی‌هایی در مورد چیزهایی که در بازی اتفاق می‌افتد، بفرستد. شما دقایقی را وقت می‌گذارید تا بازی را چک کنید یا یک عمل ساده را به‌جای تمرکز بر روی کاری که انجام می‌دادید، تکمیل نمایید. این موضوع به‌نظر مهم نمی‌آید، اما چند حرکت کوچک که در طول روز یا هفته انجام می‌شود باعث اتلاف وقت زیادی خواهد بود.

« اگر قرار بر این باشد که تاثیرات مثبت و منفی را با یکدیگر مقایسه کنیم، به‌نظر می‌رسد که درمی‌یابیم اثرات منفی برجسته‌تر بوده و تاثیرات بیشتری بر روی جامعه دارند. توسعه‌دهندگان تلفن‌های هوشمند می‌دانند چگونه از ضعف‌های ما و تمایلات ما به اعتیاد برای بدست آوردن سود بیشتر استفاده کنند. اگرچه نمی‌توان به‌صورت خاص بازی‌های موبایلی را سرزنش کرد، این بازی‌ها منبع سرگرمی هستند که ما انتخاب می‌کنیم آن‌ها را بپذیریم یا خیر. ما افرادی هستیم که انتخاب می‌کنیم چند بازی موبایلی روی گوشی خود نصب کرده و چند وقت یک‌بار از آن‌ها استفاده کنیم. شما انتخاب می‌کنید که چه تاثیراتی از بازی‌های موبایلی، خوب یا بد را تجربه کنید. »

[۱] Benny

[۲] addictometer

[۳] Pokémon Go

[۴] البته جای تأمل دارد که ما هر روز صبح برای سوار شدن به اتوبوس و مترو و تاکسی نیز پیاده روی می‌کنیم ولی آیا می‌شود این راه رفتن را در کنار پیاده‌روی که برای ورزش کردن و با روانی آرام و ذهنی بدون استرس صورت می گیرد جایگزین نمود؟

[۵] Daphne Bavelier

[۶] البته این تحقیقات همانطور که در بخش های دیگر این شماره نیز گفته شده است متضاد یکدیگر است و از سویی دیگر مثالی است که این اندیشمند در مورد بازی و شراب آورده است که اگر با متون وحی الهی در اسلام تطبیق داده شود باید گفت بازیهای دیجیتال نیز مانند نوشیدنی حرام شراب، اثرات مثبتی دارد که معایبش بیشتر از این اثرات مثبت است!!

[۷] Immersion

[۸] Pokémon Go

[۹] Free to premium

1,715 بازدید

دیدگاه کاربران

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

نویسنده: مرتضی جمشیدی

مرتضی جمشیدی
  • تعداد مطالب ارسالی: 26

تبلیغات