پرش ناوبری
  • |

توجهات والدینی (۴): وظیفه والدین در سری بازی‌های ندای وظیفه - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / توجهات والدینی (۴): وظیفه والدین در سری بازی‌های ندای وظیفه/

توجهات والدینی (۴): وظیفه والدین در سری بازی‌های ندای وظیفه

  • 1049 ارسال شده توسط مرتضی جمشیدی
  • دیدگاه‌ها برای توجهات والدینی (۴): وظیفه والدین در سری بازی‌های ندای وظیفه بسته هستند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

توجهات والدینی (۴): وظیفه والدین در سری بازی‌های ندای وظیفه

نویسنده: مرتضی جمشیدی

** این مطلب مربوط به شماره چهارم مجله بازی‌بان مورخ سال ۱۳۹۷ می‌باشد**

 

اگر شما جزء متولدین دهه ۶۰ باشید بازی اکشن اول شخص IGI را تجربه کرده و یا شاید هم سری بازی‌های دلتا فورس دل شما را با خود برده بوده باشد. البته شاید هم شما جزء متولدین قبل تر هستید و یا اصلا از این دست بازی‌ها را در دوران نوجوانی خود تجربه نکرده باشید. به هر حال به احتمال ۹۹ درصد فرزند عزیز شما یکی از سری بازی‌های اکشن ندای وظیفه یا همان Call of Duty را در مقابل شما و یا دور از چشمان شما بازی کرده باشد. اینکه شما هم در دوران نوجوانی نباید آن بازی را تجربه می‌کردید، شاید به نبود مربی یا راهنمایی برای جایگزینی و یا متعادل کردن زمان اینچنین بازی‌هایی برگردد. هر چند گرافیک بازی‌های آن زمان کجا و گرافیک ۴k این زمانه کجا؟! به هر حال بازی‌هایی از این دست برای رده سنی بالای ۱۸ سال به حساب می‌آیند که البته و متأسفانه کنجکاوی و یا رهاشدگی رده سنی منهای ۱۸ سال من را به اشاره کوتاهی در خصوص آگاه سازی والدین به این سری بازی‌ها وادار نمود. خوب است بدانید که این بازی یکی از پرعرضه ترین و پر بازیکن ترین بازی‌های دیجیتال در ایران است. حالا شاید برای خواندن ادامه مطلب انگیزه بیشتری پیدا کنید!

داستان درگیر کننده این بازی، شخصیت پردازی‌هایی که حتی دغدغه شما را نیز برای حفظ جان یک افسر آمریکایی یا انگلیسی به تکاپو می‌اندازد، گرافیک خیره کننده و یا گیم پلی جذاب بازی هر کدام به نحوی یک دسته از بازیکنان را جذب می‌نماید. این بازی به غیر از رده سنی بزرگسالان و نمایش صحنه‌های فراوان جنگی، یک خط نرم دیپلماسی رسانه‌ای ایالات متحده را نیز دنبال می‌کند که در همین شماره توسط خانم دکتر شریفی به نقل از رساله دکترای ایشان پرداخته شده است. به هر حال در  شماره چهارم کنترل والدینی شما را به آشنایی کوتاهی با یکی از نسخه‌های این بازی دعوت می‌نمایم. البته محتوای زیر را به نقل از دو سایت خارجی یعنی IMDB و askaboutgames برایتان آورده‌ام تا شائبه اینکه فقط در ایران این‌قدر به این مسائل دقت می‌شود پیش نیاید. این بازی در نقاط مختلف دنیا برای افراد بزرگسال مجاز شمرده شده است. اگر Call of Duty: WWII (2017) یک فیلم بود، با حرف R به معنی داشتن محتوای جنگی خشونت آمیز و بی رحمانه و الفاظ رکیک درجه بندی می‌شد.

استرالیا R18+ (برای خشونت بسیار شدید، تعامل آنلاین) ، سنگاپور  M18، ژاپن Z (CERO) ، نیوزیلند  R16 ، ایالات متحده M ، کره جنوبی ۱۸ ، انگلستان ۱۸ و ایران نیز رده سنی +۱۸ را به این بازی اختصاص داده‌اند.

Call of Duty: WWII یک بازی تیراندازی اول شخص است که جایگاه چهاردهم را در میان بازی‌های سریالی محبوب، به خود اختصاص داده است. این بازی در تاریخ ۳ نوامبر سال ۲۰۱۷ برای PC، PlayStation 4 و Xbox One منتشر شد.

این بازی، جنگ‌های جبهه غربی در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند و در اصل به رویدادهای تاریخی نبرد ، عملیات متفقین که حمله موفقی را به اروپای غربی اشغال شده توسط آلمان در جنگ جهانی دوم داشتند، می پردازد. در کنار این داستان جذاب، یک بخش چند نفره محبوب هم به صورت آنلاین وجود دارد که بازیکنان می‌توانند در آن با یکدیگر صحبت و یا مبارزه کنند.

به گفته شورای استانداردهای ویدیویی (VSC) در انگلستان، نظام رده بندی سنی اروپا یعنی PEGI، Call of Duty World War II را با نمادهای محتوای خشونت آمیز و ناسزا برای افراد ۱۸ سال به بالا مناسب دیده است؛ زیرا این بازی شامل خشونت شدید، بدرفتاری با افراد بی‌دفاع و فحاشی می‌باشد. علاوه بر این، تصاویری از جراحات در میدان جنگ مانند سر بریدن، قطع عضو و استفاده از الفاظ رکیک نیز در این بازی به چشم می‌خورد. در زیر اشاره کوتاهی به محتوای نشان داده شده در این بازی می‌اندازیم که توسط کاربران سایت IMDB اظهار شده است.

ارتباط جنسی و برهنگی:

صحبت میان سربازان در مورد دختران ممکن است نشانه ای از این مورد باشد؛ با این حال این صحبت‌ها در بازی به صورت افراطی استفاده نشده است. کاراکتر بازی شما (دنیلز) نامزد بارداری در خانه دارد که در مورد وی صحبت می‌کند.

خشونت و خون‌ریزی (شدید) :

همانند بازی‌های دیگر سری Call of Duty، این بازی نیز‌ شامل صحنه‌هایی حاوی خشونت با اسلحه میان جبهه‌های متحدین و مخالفین است. بخش آغازین ماموریت D-Day از درجه خشونت بالایی برخوردار است؛ چرا که تعداد زیادی از سربازان در آن کشته می‌شوند. در بخش چند نفره بازی، درجه خشونت بسیار خفیف، اما تکرارشونده است. در ماموریت‌های نجات، میزان خشونت چندان زیاد نیست. همچنین برخی از kill streak ها (جوایز دریافتی در برابر کسب مقدار مشخصی امتیاز در مسابقه) می‌توانند خشن به نظر برسند؛ چرا که می‌توانند شامل یک هواپیما یا یک بمب هدایت شده باشند. از طرفی ممکن است این بازی حاوی صحنه‌های خونریزی باشد، اما در عین حال شما برای همه کسانی که در طول عملیات جنگی خود می‌کُشید، احساس تاسف خواهید کرد. صحنه های فراوانی از انفجار و تخریب در این بازی به چشم می‌خورد که گاهی با فحش و ناسزاهای سربازانی که در هنگام فروریختن آوار یا انفجار آن‌جا هستند، همراه می‌شود.

کات‌سین‌های بازی شامل صحنه‌های زد و خوردی می‌شود که ممکن است در آن‌ها یک سرباز، سرباز دیگری را تعقیب کند و یا دو افسر ارتش به مبارزه با یکدیگر بپردازند. در بخش آخر بازی، شما وارد اردوگاه کار اجباری نازی‌ها خواهید شد و با تصاویر منزجر کننده اجساد افراد، صحنه‌های اعدام و بسیاری دیگر از تصاویر ناراحت کننده رو به رو خواهید شد.

 

ناسزا:

گاهی اوقات در کمپین بازی، شاهد فریاد زدن و ناسزا گفتن متحدین خود در زمان انفجار بمب یا در شرایطی از این قبیل هستید. در بخش کمپین و زامبی‌های این بازی، شاهد فحش‌های رکیک و بیشتر، الفاظی مانند لعنتی و غیره هستیم؛ اما بخش چند نفره خیلی کم یا می‌توان گفت اصلا ناسزا ندارد.

الکل، مواد مخدر و استعمال دخانیات:

در اولین ماموریت در کمپین، باید برای روشن کردن سیگار سربازی دیگر کبریت روشن کنید؛ سرباز در این صحنه می‌گوید: دنیلز، آتیش داری؟ همچنین صحنه‌های دیگری از سیگار کشیدن افراد نیز در بازی به چشم می‌خورد. در ماموریت ۱۰، زوسمن به ویسکی نوشیدنِ پیرسون، اشاره می‌کند. در ماموریت ۱۱، صحنه‌ای کوتاه از ویسکی نوشیدنِ پیرسون، می‌بینیم.

صحنه‌های ترسناک و زننده:

در اولین ماموریت بخش کمپین، ابتدا سر و صداهای کمی به گوش می‌رسد؛ اما ناگهان صدای تیراندازی بلند می‌شود. برخی از متحدان شما به طور ناگهانی و بدون دریافت هشدار به قتل می‌رسند که هم موجب ناراحتی و هم پریشانی، به خصوص برای بازیکنان کم سن و سال‌تر می‌شود. بخش چند نفره با صداهای بلند درآمیخته که البته همیشه با یک هشدار همراه است (یک بمب قبل از برخورد کردن با نقطه موردنظر سوت می‌کشد). البته نسخه‌های ژاپنی و آلمانی بازی، سانسور شده هستند. در صحنه‌ای از بازی، یک گرگ به شخصی حمله می‌کند که آن فرد برای نجات خود گرگ را می‌کشد. این قسمت ممکن است برای بازیکنان کم سن و سال‌تر ناراحت کننده باشد. گیم‌پلی بخش زامبی شامل تصاویری از زامبی‌ها / اجساد است که ممکن است برای برخی از بازیکنان ترسناک باشد؛ چرا که زامبی‌ها بازیکن‌ها را دنبال می‌کنند و بازیکنان باید آن‌ها را بکُشند.

تنظیمات مربوط به کنترل والدین به روی دستگاه بازی

اگر شما از دستگاه بازی فرزند خود سر در می‌آورید ! می‌توانید با برخی از تنظیمات از شدت اثرات نامناسب این بازی کم نمائید تا رفته رفته با آگاه‌سازی و جایگزین‌سازی، این بازی را از لیست بازی‌های فرزند کودک و یا نوجوان خود بیرون برانید.

شما می‌توانید در تنظیمات گرافیکی PC، آپشن خونریزی را خاموش کنید، اما این گزینه در Xbox One یا PS4 وجود ندارد. به علاوه، می‌توانید در قسمت تنظیمات کنترل والدینِ کنسول خود، استفاده از میکروفون به منظور ارتباط با دیگر بازیکنان را نیز کنترل کنید. برای این کار باید در تنظیمات صوتی Battle chatter را خاموش کنید.

در PS4، برای غیرفعال کردن چت صوتی، از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

Settings >  Parental Controls > Sub Account Management سپس در قسمت پایین Chat/Message، گزینه Block را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید به منظور میوت کردن (صامت کردن) سایر بازیکنان در بازی‌های PS4،  اسکوربرد را بالا آورده و Square (مربع) را فشار دهید. در XBox One نیز می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

Settings > Privacy & Online Safety > Custom > Communicate with Voice and Text سپس می‌توانید گزینه Friends or Private را برای غیرفعال کردن آن انتخاب کنید.

برای موفق بودن در روند تربیتی و جایگزین سازی بازی، به دنبال بازی‌های خوب ایرانی و خارجی متناسب با روحیات و سن فرزند خود بگردید، همان‌طور که برای زیبا نمودن ظاهر او، به دنبال لباس و کفش، پاساژها را در می‌نوردید!

دیدگاه کاربران

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

نویسنده: مرتضی جمشیدی

مرتضی جمشیدی
  • تعداد مطالب ارسالی: 26

تبلیغات