پرش ناوبری
  • |

چطور سرویس آنالیتیکس به بازی سازان کمک می‌کند؟ - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / چطور سرویس آنالیتیکس به بازی سازان کمک می‌کند؟/

چطور سرویس آنالیتیکس به بازی سازان کمک می‌کند؟

  • 1044 ارسال شده توسط مهدی یزدی راد
  • دیدگاه‌ها برای چطور سرویس آنالیتیکس به بازی سازان کمک می‌کند؟ بسته هستند
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چطور سرویس آنالیتیکس به بازی سازان کمک می‌کند؟

قسمت اول – آنالیتیکس در صنعت بازی

نویسندگان: مهدی یزدی راد – ندا مثنوی (کارشناسان شرکت دیتابین)

** این مطلب مربوط به شماره سوم مجله بازی‌بان مورخ سال ۱۳۹۷ می‌باشد**

 

در بازار امروز توسعه یک بازی سودآور ، کاری پرچالش است. سالیانه هزاران عنوان بازی توسط پلتفرم‌های سخت افزاری و کانال‌های توزیع منتشر می‌شود که برای جلب نظر کاربران با یکدیگر در رقابت هستند و از این رو فضای صنعت بازی‌سازی به شدت رقابتی است. در چنین شرایطی برای توسعه اثربخش بازی، مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک ها درحوزه‌های مدیریتی و فنی در این صنعت به وجود آمده و یا از بخشهای دیگر IT به صنعت بازی‌سازی افزوده شده است. یکی از این ابزارها «آنالیتیکس» است که در سال‌های اخیر تاثیر بسزایی بر صنعت بازی‌سازی و همچنین پژوهش‌های بازی محور داشته است. «آنالیتیکس[i]» را می‌توان فرآیند کشف و به اشتراک گذاری الگوهای داده‌ای به منظور «حل مشکلات کسب و کار» و یا «پیش‌بینی آینده» نامید.

همانطور که از این جمله مشخص است، آنالیتیکس هم می‌تواند با دیدگاه گذشته نگر برای بررسی وضع موجود به کار رود و هم می‌تواند با دیدگاه آینده نگر برای پشتیبانی از تصمیمات، پیش بینی جریان‌های آتی و بهبود عملکرد مورد استفاده قرار گیرد. در آنالیتیکس از متدولوژی‌های موجود در علوم آمار، داده کاوی، ریاضی، برنامه نویسی، تحقیق در عملیات و نمایش داده بهره‌گیری می‌شود. این مفهوم به کوئری[ii] زدن و ساخت گزارشات هوش تجاری[iii] (BI) محدود نیست، بلکه مدلسازی پیش بینانه و بهینه سازی پیش‌بینی‌ها را شامل می‌شود.

«آنالیتیکس» عموما مبتنی بر مدلسازی محاسباتی است و گستره آن حوزه‌های گوناگونی نظیر بازاریابی، ریسک، مالی و تحلیل رفتار را در بر می‌گیرد.  ذکر این نکته ضروری است که آنالیتیکس با آنالیز مترادف نیست، بلکه چتری است که متدولوژی‌های مرتبط با یافتن و به اشتراک گذاری الگوهای داده‌ای را پوشش می‌دهد، در حالیکه آنالیز کارکردی فردی دارد مثل انجام تحلیل خاص در جستجوی پاسخ یک پرسش مشخص روی مجموعه‌ای از داده‌ها!

با توجه به همه این توضیحات می‌توان گفت «آنالیتیکس» زیرمجموعه‌ای جدید از هوش تجاری است که در تمام سطوح شرکت‌ها صرف نظر از اندازه آنها کاربرد دارد. هوش تجاری مفهوم گسترده‌ای است که هدف اصلی آن تبدیل داده خام به اطلاعات مفید است. به هر روشی (عموما مبتنی بر رایانه) که شناسایی، ثبت، استخراج و تحلیل داده‌های کسب و کار را شامل شود، هوش تجاری گفته می‌شود، چه این کار در سطح استراتژیک انجام شود و چه در سطوح عملیاتی. هدف اصلی هوش تجاری فراهم آوردن اطلاعات مناسب جهت تصمیم گیری در کلیه سطوح سازمان است و در نهایت می‌توان گفت آنالیتیکس بازی به عنوان زیرمجموعه‌ای از هوش تجاری به بازی‌سازان کمک می‌کند تصمیمات مناسبی برای تحقق اهداف خود اتخاذ نمایند.

در همین چارچوب می‌توان گفت مزیت اصلی بکارگیری زیرساخت‌های آنالیتیکس بازی، اتخاذ تصمیمات آگاهانه تر در مراحل طراحی، برنامه‌نویسی، تست و انتشار بازی است. آنالیتیکس بازی هم در تولید (مثل بهبود تجربه کاربری) و هم در طول پروژه بازی‌سازی (مثل فرایند توسعه بازی در مقایسه با سایرین) به کار می‌آید. اما در دهه گذشته تمرکز آنالیتیکس بازی بر تحلیل رفتار کاربر به عنوان پیشرانی مهم برای ارزیابی موفقیت بازی بوده است. علت این امر را می‌توان در نقش وب آنالیتیکس و موبایل آنالیتیکس در شکل‌گیری و توسعه آنالیتیکس بازی جستجوی کرد. از آنجاییکه مفهوم آنالیتیکس بازی، مفهومی نسبتا جدید  است و بر عکس هوش تجاری یا حتی وب آنالیتیکس که مقالات و کتب متعددی درباره آنها منتشر شده است، در این حوزه هنوز اصطلاحات و فرآیندهای استاندارد به بلوغ لازم نرسیده‌اند. در سلسله مقالات آنالیتیکس بازی سعی خواهیم کرد بر دو جنبه آنالیتیکس بازی به شرح زیر بپردازیم:

تله متری[iv] : به دستیابی به داده از راه دور و به صورت دیجیتال تله متری گفته می‌شود، اما در اصل هر سیگنالی که ارسال می‌شود، تله متری است. در حوزه بازی‌های دیجیتال، متداول ترین سناریو دستیابی به زمان نصب برنامه و یا هر رویداد دیگر با استفاده از داده‌هایی است که به سمت سرور ارسال می‌شود و امکان ذخیره سازی و تحلیل و گزارش دهی سریع داده فراهم می‌گردد.

کاربران: داده های مرتبط با رفتار کاربران قطعا یکی از مهمترین منابع هوشمندی در آنالیتیکس بازی به حساب می‌آید و آنالیتیکس کاربر محور یکی از حوزه‌های کلیدی در آنالیتیکس بازی است. در این چارچوب کاربر از دو منظر مورد تحلیل قرار می‌گیرد، از دیدگاه مشتری و از دیدگاه بازی باز.

گرچه آنالیتیکس بازی حوزه‌هایی مانند تولید و عملکرد فنی را نیز پوشش می‌دهد، اما این موارد عمومیت کمتری دارد. بطور کلی یک سرویس آنالیتیکس در صنعت بازی‌سازی برای تحلیل رفتار کاربر بر اساس رویدادهای انجام شده در بازی با درنظر گرفتن کانال دریافت بازی بکار گرفته می‌شود.

در این سری مقالات سعی بر این داریم که به معرفی نحوه کار یک سرویس آنالیتیکس و همچنین مزایای آن برای بازیسازان بپردازیم. در مقالات آتی به مواردی نظیر چگونگی جمع‌آوری داده‌های بازی و شاخص‌های مناسب تحلیل به تفکیک هریک از ژانرهای بازی پرداخته خواهد شد.

در نگارش این مقاله کتاب Game Analytics – The Basics نوشته شده توسط Anders Drachen, Magy Seif El-Nasr, and Alessandro Canossa به ما کمک کرده است.

[i] Analytics

[ii] Query

[iii] Business Intelligence

[iv] Telemetry

دیدگاه کاربران

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

نویسنده: مهدی یزدی راد

مهدی یزدی راد
  • تعداد مطالب ارسالی: 3

تبلیغات