پرش ناوبری
  • |

توجهات والدینی (پنجم و ششم) - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / توجهات والدینی (پنجم و ششم)/

توجهات والدینی (پنجم و ششم)

  • 1131 ارسال شده توسط مرتضی جمشیدی
  • دیدگاه‌ها برای توجهات والدینی (پنجم و ششم) بسته هستند
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه


توجهات والدینی (پنجم و ششم): آگاهی والدین از بازی‌های واقعیت مجازی

شیرجه در اقیانوس دیجیتال، شاید غرقشان کند؛ غریق نجات فرزندتان باشید!

نویسنده: مرتضی جمشیدی

بازی‌بان – شماره پنجم و ششم/ مهر و آبان ۹۷
@bazibaan

پیشرفت سریع تکنولوژی با هر هدفی که از سوی شرکت‌ها یا مراکز تحقیقاتی و صنعتی صورت بگیرد، امکان تأمل کردن در خصوص اثرات جانبی آن‌ها و آشنا شدن بیشتر پژوهشگران با پدیده‌های نوظهور را محدود نموده است. واقعیت مجازی شاید پس از فراگیر شدن بازی واقعیت افزوده با عنوانِ مشهور بازی پوکمون گو در ایران ظهور و بروز بیشتری پیدا نمود و در ذهن بازیکنان این وسوسه را ایجاد کرد که می‌شود دنیاهای جدید بازی را هم تجربه کرد! تجربه متفاوتی که گاه با اسکن کردن دنیای واقعی و نمایش موجودات خیالی یا آبجکت‌های بازی روی صفحه موبایل ظاهر می‌شود و گاهی هم با بر سرگذاشتن عینک‌هایی که به دستگاه کنسول و رایانه وصل می‌شوند و یا حتی نمونه‌های ارزان قیمتی که با موبایل، شما را در دنیای تعاملی بازی‌های دیجیتال با قابلیت تصاویر ۳۶۰ وارد می‌نمایند. به هر حال باید پذیرفت که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که این پیشرفت سریع ابزار سرگرمی، آب دهان کودکان و نوجوانان را به راه می‌اندازد و فارغ از استفاده‌های علمی و هدفمند افراد بالغ، می‌تواند شناخت آن‌ها از دنیای اطرافشان را دستخوش طوفان‌های سهمگینی نماید. از اینرو در این شماره از مجموعه مطالب کنترل والدینی، به سراغ آشنایی والدین با ابزار جدیدی به نام واقعیت مجازی که دنیای بازی‌های دیجیتال را تغییر داده است می‌رویم. برای پرداختن بهتر به این موضوع، از منابعی مانند وب‌سایت کامان سنس مدیا[i] بهره گرفته شده است.

احساسی که در استفاده از هدست‌های VR برای انسان رخ می‌دهد مانند این است که انگار آدم روی یک ترن هوایی بسته شده‌ است و یا داخل اعضای بدن انسان در حال حرکت است و فعالیت‌های مری را بررسی می‌کند و این احساسات جذابیت بسیار بالایی برای همه به خصوص کوددکان و نوجوانان دارد. در حالی که تاثیر VR  بر روی کودکان – با وجود کاربرد بالقوه آن از آموزش گرفته تا دارو –  برای تمام افراد شناخته شده نیست. واقعیت مجازی می‌تواند باعث شود که شما گمان کنید چیزهایی که از واقعی نبودن آن‌ها مطمئن هستید را احساس می‌کنید . البته سایر رسانه‌ها هم می‌توانند حس “بودن در آنجا” را – چیزی شبیه حضور روانی – به شما بدهند اما خب نه در حد تکنولوژی واقعیت مجازی!

  • موارد اساسی و کلی که باید بدان توجه جدی کنید

حالا که این ابزار هر روز بیشتر از روز گذشته در دسترس افراد بیشتری قرار می‌گیرد بهتر است شما به عنوان یک پدر و مادر فعال و آگاه در عصر رسانه با ظرفیت‌ها و همینطور دام‌های این تکنولوژی بیشتر آشنا شوید. یکی از گزارش‌های خوبی که شما می‌توانید در خصوص کودکان و واقعیت مجازی از آن استفاده کنید، گزارش منتشر شده از سایت کامان سنس مدیا[ii] است که با کمک مدیر و موسس آزمایشگاه تعامل انسان مجازی دانشگاه استنفورد تهیه شده است و یک نمای ابتدایی از کاربرد توسعه تکنولوژی و اثرات بالقوه آن بر کودکان ارائه می‌دهد. در زیر به مطالبی در خصوص تعامل با عینک‌های واقعیت مجازی به عنوان آنچه که نیاز است شما به عنوان پدر و مادر بدان توجه کنید اشاره می‌شود:

  • همه چیز در VR بسیار شدیدتر است

از آنجا که مغز تجارب واقعیت مجازی را مانند تجارب واقعی پردازش می‌کند، می‌تواند احساس ترس، اضطراب، حواس‌پرتی ، شادی و هیجان را تحریک کند. همچنین ممکن است شخصیت‌ها در VR تاثیر بیشتری از شخصیت‌ها در تلویزیون، بر روی کودکان داشته باشد که این اثرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

  • واقعیت مجازی جنبه‌های منفی بالقوه و جدی دارد

واقعیت مجازی در بهترین حالت خود، دنیای جدید و چشم‌اندازهای تازه‌ای را آشکار می‌کند که کودکان قادر به تجربه در زندگی واقعی نخواهند بود و در بدترین حالت، کودکان را در معرض محتوای نامناسب قرار می‌دهد که ” احساس واقعی ” دارند. اثرات بلند مدت VR بر روی مغز، ناشناخته و در حال پیشرفت هستند و همین عامل، باعث نگرانی والدین و سازندگان است. بر اساس گزارش اشاره شده در بالا،۶۰ درصد والدین نگران اثرات منفی VR بر روی سلامت کودکانشان هستند.

  • واقعیت مجازی بعنوان یک ابزار آموزشی برای کودکان مشتاق

دانش‌آموزان نسبت به یادگیری با VR مشتاق‌تر هستند تا بدون آن. اما VR لزوما در یادگیری موثر نیست! با وجود اینکه هنوز تمام پاسخ‌های مربوط به تاثیر VR روی کودکان را نداریم، اما برخی از مزایا و معایب آن‌را باید در نظر داشته باشیم.

  • در خرید و استفاده از این بازی‌ها به رده‌سنی توجه جدی نمایید

سن توصیه شده در روی بسته بندی هدست را بررسی کنید و اجازه ندهید بچه‌های کوچکتر از محصولاتی که برای بچه‌های بزرگتر طراحی شده است استفاده کنند. این درجه‌بندی سنی بر اساس شواهد پزشکی مبنی بر اثرات جانبی روی مغز و بینایی نیست، اما بهترین حدس و گمان سازندگان است که کدام محصول برای چه سنی مناسب‌تر است .

  • عاقلانه بازی‌ها را انتخاب کنید

از آنجا که تجربه بازی VR می‌تواند شدیدتر از بازی‌های معمولی باشد ، مهم است که بررسی کنید تا مطمئن شوید بازی، محتوا و موضوع مورد نظر، برای کودک شما مناسب است یا خیر.

  • بچه ها ممکن است در طی بازی کردن به در و دیوار بخورند، پس بیشتر مراقبشان باشید

زمانی که کودکان از عینک دستگاه استفاده می‌کنند ، خود را با لمس کردن دیوارها به سمت اتاق می‌برند ، پس بیشتر مواظبشان باشید. همچنین بچه ها قادر به دیدن وسایل اطرافشان نیستند، پس برای آن‌ها یک زمین بازی خلوت و امن در خانه ایجاد کنید. مثلا به اندازه یک فضای یک متر در یک متر (یا بیشتر) و اطراف آن را برای آن‌ها خالی کنید.

  • توجه تان را به احساسات – هم فیزیکی و هم عاطفی – معطوف کنید

اگر فرزندتان دچار سرگیجه، ناراحتی، دل درد و یا عصبانی و مضطرب شد، برای مدتی استراحت او را به استراحت دعوت کنید .

  • بازی‌های اکشن خشن را انتخاب نکنید

اجازه بازی‌هایی را که باعث تقلید تجربیات خشن مانند استفاده از اسلحه می‌شود را به کودکان ندهید. در مقابل از VR استفاده کنید تا کودکان را در معرض چیزهایی مانند بازدید از یک کشور خارجی قرار دهید که به طور عادی قادر به دیدن، احساس کردن و یادگیری آن‌ها هستند.

  • با آن‌ها در مورد تجربیاتشان صحبت کنید و تفکر انتقادی را از یاد نبرید

از آنجا که VR بسیار واقعی است، زمان بسیار خوبی برای صحبت کردن در مورد تجربیات کودک شما در بازی است. بپرسید چه احساسی دارد؟ تفاوت بین VR و بازی‌های معمولی چیست؟ و خلاصه ببینید چگونه VR به شما کمک می‌کند تا از ظرفیت‌های این سرگرمی تکنولوژیک با رعایت میزان استفاده از آن بهره ببرید.

  • تجربه ترس شدیدتر در اثر بازی‌های ترسناک و دلهره‌آور

آن دسته از افرادی که با واقعیت مجازی بازی کرده باشند بر این گفته صحه می‌گذارند که دامنه هیجانات و همینطور عمق آن‌ها در این دست بازی‌ها شدیدتر است. گویی غوطه‌وری در این بازی‌ها به حدی است که بازیکن را در عمق بیشتری از خود غرق می‌کند. تجربه ترس واقعی‌تر در بازی‌هایی مانند رزیدنت اویل، بتمن یا … امکان بیشتری را برای ایجاد اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان به ارمغان خواهد آورد.

  • امکان ضعیف شدن قوه تخیل

زمانی که شما از یک بازی واقعیت مجازی استفاده می‌کنید، فرصت جدید و جذابی به نام تجربه ورود و تعامل با یک دنیای جدید و نزدیک به واقع را خواهید داشت. دنیایی که به جای قوه تخیل شما، خیال پردازی می‌کند و شما در این دنیا بیشتر نظاره‌گر خواهید بود تا خیال پرداز! درست مانند حالتی که یک رمان می‌خوانید در مقابل حالتی که فیلم سینمایی آن رمان را تماشا می‌کنید.

  • عدم توانایی در تشخیص مرز دنیای مجازی و دنیای واقعی در اثر استفاده افراطی

بازی‌های اینچنینی قادر خواهند بود در صورت استفاده بیش از حد بازیکنان، منجر به عدم تشخیص مرز دنیای واقعی و مجازی شوند. ذهنِ در حالِ توسعه کودکان و نوجوانان، برای شناخت کاملی از دنیای حقیقی، نیازمند است تا تجربیات حضور اجتماعی، شناخت طبیعت، شناخت ویژگی‌های خود و درکِ درستِ احساسات را در دنیای واقعی تکمیل نموده و رشد دهد در حالیکه تعامل زیاد با دنیای مجازی، شناخت ناقصی را برای ایشان حاصل می‌نماید.

  • کارکردهای مثبت بازی‌های واقعیت مجازی

همانطور که در خصوص اغلب وسایل تکنولوژیک می‌توان محاسنی را برشمرد، در خصوص واقعیت مجازی نیز کارکردهای موثری همچون استفاده از این ابزار در آموزش و کلاس‌های درس مدارس، استفاده در آموزش مهارت‌های پزشکی و یا خلبانی، بهبود بیمارانی که دچار برخی اختلالات مغزی هستند، کمک به درمان بیمارانی که مبتلا به فوبیا می‌باشند و … را می‌توان ذکر نمود. همچنین بازی‌هایی که از ابزار واقعیت مجازی استفاده می‌کنند، می‌توانند در صورت رعایت رده‌سنی و همینطور زمان مناسب بازی کردن و محل استاندارد استفاده، بازیکن را در میزان بالاتری از غوطه‌وری قرار دهند.

  • اثرات جانبی منفیِ واقعیت مجازی

کودی لوییس در یادداشتی (۲۰۱۸) با الهام از مقاله‌ای در مجله Business Insider به ذکر برخی از اثرات منفی این تکنولوژی جدید پرداخته است. مقاله‌ای که ما را به یکی از راه حل‌های ساده در خصوص استفاده از این وسیله  توصیه می‌کند، راه حلی که در یک جمله خلاصه می‌شود : “هر از چندگاهی از کار با دستگاه VR خود دست بکشید!”. مسأله‌ای که او بدان می‌پردازد توجه دادن ما به این مطلب است که ما به اثرات بلند مدت این فناوری بر ذهن و بدن انسان واقف نیستیم؛ به عبارتی در موقعیتی قرار داریم که می‌گوییم “ببینیم چه می‌شود!”. موقعیت ترسناکی است، و البته همین مطلب در مورد گوشی‌های همراه هوشمند نیز صدق می‌کند. اما اثراتی که بیزینس اینسایدر به آن‌ها اشاره می‌کند به همراه برخی از اثرات منفی دیگر عبارتند از:

  • از دست دادن آگاهی فضایی

این اثر بیش از حد، واضح بوده و خب یک راه حل ساده دارد: قبل از پوشیدن دستگاه VR از محیط اطراف خود آگاه باشید. اما مشکل زمانیست که به مدت طولانی در حال استفاده از VR هستید (بیش از ۳۰ دقیقه) که پس از آن، افراد اشیا ریز و درشتی را که در اطرافشان بوده، فراموش کرده و ممکن است به آن‌ها برخورد کنند و آن‌ها را به زمین بیاندازند.

  • سرگیجه و گم‌‌گشتگی

حد این اثر برای هر کسی تفاوت دارد؛ درست مثل هر چیز دیگری در زندگی. ورود افراد مستعد نسبت به بیماری‌های حرکتی و سرگیجه به دنیای VR ممکن است کار چندان درستی نباشد، اما حتی اگر هم مستعد به این شرایط ناخوشایند هم نباشید، ممکن است با استفاده بیش از حد از VR به آن دچار شوید. اگر این حس ناخوشایند به شما دست داد، هدست VR را از سرتان بردارید.

  • تشنج

اگر مستعد به تشنج هستید، بهتر است به طور کلی از استفاده از این دستگاه خودداری نمایید؛ چرا که این فناوری می‌تواند واکنش‌هایی در این زمینه را بربینگیزد. البته افراد عادی که از بیماری صرع رنج نمی‌برند، لازم نیست نگران باشند. حداقل تا جایی که تجربه ثابت کرده، موردی از این قبیل گزارش نشده است.

  • حالت تهوع

آنچه به عنوان”بیماری سایبری” ترجمه می‌شود، با وجود فناوری بسیار شایع شده است. توضیحاتی درباره‌ی بیماری سایبری در مقاله‌ای از نیویورک تایمز بدین صورت آمده است: “عدم هماهنگی در بیماری حرکتی معمول و متداول زمانی رخ می‌دهد که جنبش‌هایی در ماهیچه‌ها و مفاصل و همچنین اعضای مارپیچی و درهمِ گوش داخلی خود حس کنید، اما نتوانید آن‌ها را ببینید. به همین علت است که ایستادن بر عرشه کشتی و نگاه کردن به افق در بهبود حالتان به شما کمک می‌کند. اما این مطلب در مورد بیماری حرکتی دیجیتال برعکس است. شما نظاره‌گر حرکاتی همانند چرخش‌ها و پیچش‌های یک فیلم سینمایی یا بازی رایانه‌ای هستید که هیچ کدام را حس نمی‌کنید؛ اما نتیجه همان است: احتمالا به تداخلی حسی دچار شده‌اید که موجب شده است حس تهوع به شما دست بدهد.”

  • درد چشم

درست مثل تماشای طولانی مدت تلویزیون یا خیره شدن به صفحه نمایشگر رایانه، خستگی کوتاه مدت چشم در VR عادی است. با این حال، با کمی دست‌کاری در تنظیمات سیستم خود می‌توانید این مسئله را برطرف نمایید. طول عمر این فناوری هنوز آن قدر زیاد نیست که اثرات بلندمدت قابل توجهی بر دید انسان، مشخص شده باشد.

  • سوژه‌ی دوربین‌های مخفی و کلیپ‌های خنده‌دار و شاید هم گریه‌دار می‌شوید!

با حضور فناوری در هر جنبه‌ای از زندگی، جایگزینی “واقعیت مجازی” به جای واقعیت حقیقی به معنای واقعی کلمه روز به روز محتمل‌تر می‌شود. حقیقیت این است که نمی‌دانیم فناوری به چه سمتی در حال حرکت است و تا زمانی که به آن نرسیم هم نخواهیم فهمید.  با این حال، به نظر می‌رسد که یکی از جنبه‌های منفی این فناوری این است که اگر حین استفاده از VR دست گلی به آب دهید و کسی از شما فیلم بگیرد، احتمالا سر از یکی از کلیپ‌های خنده‌دار شبکه‌های اجتماعی در می‌آورید.

  • آشنایی با انواع هدست‌های VR

با همه این تفاسیر بالاخره نیاز است تا والدین اطلاعات خود را برای تهیه ابزار واقعیت مجازی کامل کنند. به همین جهت انواع عینک‌های واقعیت مجازی از هدست‌های ارزان قیمت تا لوکس را مرور کوتاهی می‌نماییم. البته بیان قیمت‌ها مربوط به زمان منبع مورد استفاده است (۲۰۱۶) و از این بابت در این یادداشت ذکر شده است تا یک مقایسه پولی بین هدست‌ها برای شما امکان‌پذیر باشد.

  • هدست‌های VR مناسب برای خانواده‌ها با بچه‌های کم سن و سال

هدست‌های VR (برای موبایل) دستگاه‌های دستی ارزانی هستند که نماهای سه بعدی و احساس حضور در یک مکان متفاوت را ارائه می‌کنند . لنزهای دستگاه با گسترش عمیق تصاویر ثابت یا انیمیشن کار می‌کنند ، اما به شما اجازه نمی‌دهند که با محیط خود تعامل داشته باشید. برای استفاده از این دستگاه ، از سایتهای iTunes یا Google play  ، چند نرم افزار VR  را دانلود و نصب کنید و سپس گوشی هوشمند خود را وارد دستگاه کنید . اکثر دستگاه‌ها از دکمه گوشی شما یا یک کلید ورودی اصلی دیگر برای کنترل عمل استفاده می‌کنند .

ویژگی‌های کلیدی :

  • ارزان بودن
  • سازگاری با اغلب دستگاه‌های هوشمند IOS و اندروید با نرم افزارهای VR
  • بیشتر شبیه به یک فیلم سه بعدی است تا VR
  • برای محتواهای آموزشی و بازی‌ها بهترین است
  • انتخاب برنامه‌های کیفیت بالا در حال حاضر محدود است

محصولات این دسته :

  • Google cardboard ( 14.99 دلار )

واقعا از مقوا ساخته شده است. این ابزار دست‌ساز که شما در کنار هم قرار می‌دهید، یک روش بدیع و جدید برای تجربه واقعیت مجازی است. می‌توانید از برنامه‌های کاربردی VR و گوشی‌های هوشمند و ios و اندروید استفاده کنید. گوگل بسیاری از دستگاه‌های مختلف از جمله Steam punk  (تکنولوژی گوگل در VR ) را ارائه می‌دهد .

  • هدست واقعیت مجازی Smart Theater ( 19.99 دلار )

هدست واقعیت مجازی Smart Theater

این دستگاه شامل یک نمایشگر مناسب با لنزهای قابل تنظیم، یک بند دور سر و یک ورودی راه‌انداز آسان برای استفاده است که با یک کنترل دستی سروکار دارد و برخی OOMPH ها را به بازی اضافه می‌کند . می توان با بیشتر گوشی‌های هوشمند و برخی ios ها و اندرویدها با این دستگاه کار کرد .

  • واقعیت مجازی View – Master ( 29.99 دلار )

واقعیت مجازی View – Master

ترکیبی از یادگیری و بازی است. این دستگاه چند مجموعه دارد که به شما اجازه می‌دهد دایناسورها، فضا‌، حیات وحش و بسیاری دیگر را کشف کنید. هر مجموعه شامل حلقه عکس‌های قابل دسترسی است. به گفته Mattel این برنامه با تمام گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی VR  و برنامه‌های کاربردی که به طور خاص طراحی شده‌اند کار می‌کند .

  • هدست ‌های VR مناسب برای کودکان بزرگتر و نوجوانان (رده‌سنی ۹ تا ۱۲ سال )

هدست‌های VR  از نظر قیمت و تکنولوژی در حال رشد هستند . آن‌ها شبیه دستگاه‌هایی هستند که می‌توانید برنامه‌های VR را از فروشگاه‌های نرم افزاری دانلود کنید و گوشی خود را داخل آن‌ها قرار دهید . هدست‌های با برنامه‌های دقیق‌تری نسبت به دستگاه‌های دیگر کار می‌کنند .( به جز Samsung  و Google Day dream  ) . اما تجربه همه جانبه‌ای به شما می‌دهند. مزایای زیاد هدست‌ها و راحتی استفاده از آن‌ها باعث شده که استفاده از آن‌ها بیشتر شود . آن‌ها لنزهای بهتری دارند و اغلب دارای درگاه هدفون هستند . به همین دلیل برخی دوست دارند از آن‌ها برای دیدن ویدیو استفاده کنند . این دستگاه‌ها فیلم را سه بعدی نمی‌کنند اما تجربه یک سینمای شخصی را فراهم می‌کنند . آن‌ها معمولاً دارای کنترل کننده بازی در خود هدست هستند و امکانات بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها ارائه می‌دهند .

ویژگی‌های کلیدی :

  • قیمت بالاتر
  • سازگاری با بیشتر گوشی‌های هوشمند ( به جز Samsung و Google Day dream  ) و ios  و اندروید
  • باورپذیری بیشتر، اما توانایی محدود برای تعامل با محیط
  • برای بازی‌ها ، محتواهای آموزشی و دیدن فیلم خوب است
  • انتخاب برنامه‌های کیفیت بالا در حال حاضر محدود است
  • قبل از خرید به رده‌بندی سنی هدست‌ها توجه کنید

محصولات این دسته :

  • Merge VR Goggles ( 79 دلار )

    Merge VR Goggles

این هدست به رنگ بنفش پررنگ و از جنس فوم انعطاف پذیر ساخته شده و دارای درگاه صوتی و کلیدهای ورودی دوگانه برای کنترل آسان بازی است و در بیشتر دستگاه‌های ios  و اندروید کار می‌کند .

 

 

 

 

  • Google Day dream ( 79 دلار )

Google Day dream

این هدست سبک وزن، به طور خاص برای برند Day dream VR طراحی شده است . این پلت فرم شامل Day draem (دستگاهی شبیه تلفن ) ، برنامه‌های کاربردی و کنترل کننده است . شرکت تولید کننده این دستگاه ، ۵۰ برنامه از جمله بازی و محتوای آموزشی و خدمات پخش برای دستگاه دارد .

 

 

  • Samsung Gear VR ( 99 دلار )

Samsung Gear VR

تجهیزات VR  که منحصراً برای گوشی‌های سامسونگ طراحی شده است و شامل یک پد ورودی در کنار هدست است که با بلوتوث کار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد به راحتی بازی‌ها را هدایت کنید .

 

 

 

 

 

  • هدست VR Kix ( 49.99 دلار )

    هدست VR Kix

لنزهای قابل تنظیم جداگانه و یک جای مناسب برای گوشی هوشمند که می‌توانید گوشی را در آن فیکس کنید ، گزینه مناسبی برای VR با کیفیت در هر گوشی هوشمند است . این هدست در بیشتر گوشی های ios  و اندروید کار می‌کند .

 

 

 

  • کنسول‌های VR مناسب برای رده‌سنی ۱۲ سال به بالا

در حال حاضر تنها کنسول بازی VR توسط شرکت سونی ارائه شده است . این هدست نه تنها برای PS4 های معمولی بلکه با  pro  PS4 و PS4 slim  نیز کار می‌کند . این هدست‌ها یک تجربه همه جانبه و تعاملی با محیط فراهم می‌کند .

ویژگی‌های کلیدی :

گران قیمت

برای دستگاه‌های پلی استیشن سونی محدود شده است

کاملا همه جانبه و تعاملی

بازی‌های فراوان

مناسب برای رده‌سنی ۱۲ سال به بالا

محصولات این دسته :

شامل هر چیزی است که شما نیاز دارید تا PS4  را به دستگاه VR تبدیل کنید. از جمله یک هدست ، یک دوربین ، دو کنترل کننده حرکتی ، یک بازی و کابل‌ها

یک نسخه تازه و باز طراحی شده از PS4 است . در این دستگاه ، گرافیک بهتر شده و یک کنترل کننده روشن دارد و آرامتر حرکت می‌کند .

گرافیک بهتر ، اقدام سریعتر و بهینه سازی بهتر با بازی‌های خاص

  • هدست قدرتمند VR مناسب برای نوجوانان

ممکن است شما از Oculus Rift و HTC Vive شنیده باشید . این‌ها هدست‌های قدرتمند VR هستند که یک تجربه همه جانبه را فراهم می‌کنند. برخی آن‌ها را HOLODEK ( هولودک ) می‌نامند . این دستگاه‌ها به رایانه‌های قوی نیاز دارند که بیش از ۵۰۰ دلار قیمت دارند .

ویژگی‌های کلیدی:

  • بسیار گران قیمت
  • نیاز به بازی‌های سازگار مانند Everest VR و رایانه‌های قدرتمند
  • تعامل کامل با محیط
  • بازی‌ها قابل پیشرفت هستند
  • برای خانواده‌های دارای نوجوان مناسب است . حداقل سن مناسب ، ۱۳ سال است و برای کودکان مناسب نیستند .

محصولات این دسته :

  • HTC Vive ( ۷۹۹ دلار )

    هدست HTC Vive

اگر فرزندان شما در شبکه Steam  بازی می‌کنند ، قطعاً تبلیغات HTC را می‌بینند . شرکت Steam در حال ارائه چند بازی زنده است که برای استفاده از قابلیتهای منحصر به فرد هدست‌ها طراحی شده است .

 

 

 

 

 

 

هدست Oculus Rift

از همه چیز به جز رایانه برای VR استفاده می‌کند . یک هدست ، یک سنسور ، یک ریموت ، کابل ها ، یک کنترل کننده ایکس باکس و یک بازی

با این توصیفات اکنون شما کمی بیشتر به ابزار بازی واقعیت مجازی و کاکردها و تأثیرات آن نزدیک شده‌اید. فناوری‌های جدید علیرغم جذابیت و استفاده در سراسر دنیا در زمینه پژوهش‌های بلند مدت پزشکی و روانشناسی هنوز به صورت کامل بررسی نشده‌اند. حتی در خصوص بازی‌های ویدیویی با گذشت بیش از نیم قرن از تولد آن‌ها هنوز اندیشمندان این حوزه در خصوص زمان استاندارد بازی کردن در روز به نتیجه متفق‌القولی دست نیافته‌اند. حال، شما خود در خصوص اثرات ناشناخته و بررسی نشده و بلند مدت عینک‌های واقعیت مجازی قضاوت کنید. علیرغم تمام ویژگیهای مثبت و برطرف کردن محدودیت‌هایی که بشر تا کنون با آن‌ها مواجه بوده است توسط این ابزار تکنولوژیک اما باز هم نمی‌توان به صورت مطمئن این ابزار را وارد دنیای سرگرمی‌های ثابت خود نمود.

مسأله مهمی که والدین باید به آن توجه کنند این است که زمان‌بر و هزینه‌بر بودن سایر سرگرمی‌ها مانند پارک، شهربازی، سینما، تئاتر و باشگاه‌های ورزشی این اجازه را به ما نمی‌دهد که فرزند خود را بدون اطلاع در دنیایی رها کنیم که هیچ شناختی نسبت به آن نداریم. حتی اگر ما هم با این دنیا کمی آشنا باشیم، باز هم کارشناسان از نزدیک شدن بی‌حد و حصر و مستقلانه کودکان و نوجوانان با انواع ابزارها و بازی‌های واقعیت مجازی ابراز نگرانی کرده‌اند. همگی قبول داریم که هیچ پدر و مادری فرزند خود را درون یک اقیانوس واقعی تنها رها نمی‌کند!

[i] www.commonsensemedia.org

[ii] Aubrey, J. S., Robb, M. B., Bailey, J., & Bailenson, J. (2018). Virtual Reality 101: What You Need to Know

About Kids and VR. San Francisco, CA: Common Sense.

 

دیدگاه کاربران

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

نویسنده: مرتضی جمشیدی

مرتضی جمشیدی
  • تعداد مطالب ارسالی: 26

تبلیغات