پرش ناوبری
  • |

آزادی یواشکی گیمرهای حرفه ای زن دنیا - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / آزادی یواشکی گیمرهای حرفه ای زن دنیا/

آزادی یواشکی گیمرهای حرفه ای زن دنیا

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

 

فرهنگ گیم‌ و گیمینگ بیشتر مردانه، جذابیت جنسی کاراکترهای مونث در بازی‌ها، سواستفاده از استریمرهای زن! و گیمرهایی در پستوی خانه‌ها !

ترجمه شده از سایت gamecrate (2018)

ترجمه : نازنین نوری
بازی‌بان – شماره هفتم و هشتم/ آذر و دی ۹۷
@bazibaan

 

وقتی به آمار مربوط به گیمرهای حرفه‌ای نگاهی می‌اندازید، متوجه چند الگو می‌شوید که مشهودترین آن‌ها این است که بازیکنان، زیر ۲۵ سال و مرد هستند. پس گیمرهای حرفه‌ای زن کجا هستند؟ بازی ویدیویی در سطح حرفه‌ای دلیلی برای جدایی خانم‌ها و آقایان نیست؛ چرا که این بازی‌ها شباهتی به ورزش فوتبال ندارند که زنان به دلیل تفاوت‌های قد و هیکل با مردان به طور جدی آسیب ببینند. این بازی‌ها تنها به وجود کیبورد، ماوس و مانیتور نیاز دارند که هیچ کدام ارتباطی به جنسیت ندارند. با این حال، هنوز هم شاهد حضور کمرنگ خانم‌ها در مسابقات قهرمانی سطح برتر بازی‌ها هستیم.

در Blizzcon 2016، خیلی‌ها از دیدن رایلی فراست (کیتی)[i] در تیم فرانسوی اورواچ[ii] تعجب کرده بودند؛ در صورتی که اصلا مسئله تعجب‌آوری نیست. چرا او نباید در رده‌های بالاتر حضور داشته باشد؟ حال که صحبت‌ها در مورد جدایی کیم شیون (گگوری)[iii] و پیوستن او به تیم شانگهای نایتس[iv] است، شاید زمان آن رسیده تا تیم‌های حرفه‌ای تعصب مردانه خود را کنار گذاشته و از گیمرهای زن استفاده کنند. هیچ چیزی نباید زنان را از رسیدن به مراحل بالاتر باز دارد؛ اما مسائلی وجود دارند که مانع می شوند.

از نظر تعداد

این روزها زنان بخش قابل توجهی از جامعه بازی را تشکیل می‌دهند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ توسط Entertainment Software Association (ESA) انجام شد، ۵۳% از گیمرها آقا و ۴۷% خانم بودند. تعداد خانم‌ها با ۱۸ سال سن یا بالاتر (۳۰%)، بیشتر از آقایان زیر ۱۸ سال (۱۸%) بوده و البته لازم به ذکر است که این آمار مربوط به بازی‌های موبایل بوده است.

تنها از روی همین اعداد می‌توان دید که زنان گیمر جمعیت زیادی را به خود اختصاص می‌دهند و صنعت بازی باید بیشتر به آن‌ها توجه داشته باشد. خانم‌ها فقط ۴٪ کمتر از آقایان بازی می‌خرند که با وجود تعداد زیاد بازی‌های ویدیویی، مبلغ بسیار زیادی می‌باشد. اگر این درصدها تا الان ثابت مانده باشند، حدود ۴۴ میلیارد از فروش بازی‌ها در سال ۲۰۱۶ مربوط به خرید زنان گیمر بوده است (۴۸٪ از ۹۱.۸ میلیارد) و این ارقام در آینده بیشتر نیز خواهد شد. برای مثال، درآمد حاصل از پروژه‌های Newzoo در چند سال آینده به ۱۱۸.۶ میلیارد خواهد رسید.با وجود کسر بزرگی از زنان گیمر، تخمین زده می‌شود که تنها ۵٪ از آن‌ها بازیکنان حرفه‌ای باشند.

فرهنگ بازی

فرهنگ بازی‌های ویدیویی، بازدارنده‌ترین جنبه برای خانم‌ها جهت رقابت در سطوح بالاتر محسوب می‌شود. مردان در زمان شکل‌گیری بازار بازی‌های ویدیویی بر آن تسلط داشتند، ولی در حال حاضر شرایط تغییر کرده است؛ با این حال، نکته قابل توجه این است که با وجود تغییر آمار و ارقام، فرهنگ بازی دچار تغییرات چندانی نشده است.

یکی از شکایت‌هایی که در این زمینه زیاد به گوش می‌رسد که البته منحصراً مربوط به بازی‌های ویدیویی هم نیست، دروازه‌بانی ورود به این صنعت است. مردان برخی از فعالیت‌ها را مختص به خود می‌دانند و در نتیجه هر زنی که قصد رقابت با آن‌ها یا شرکت در آن فعالیت خاص را داشته باشد، می‌بایست توانایی‌های خود را به آن‌ها ثابت کند. خانم‌ها باید اثبات کنند که به اندازه آقایان و حتی در مواردی بیشتر از آنان اطلاعات دارند تا بتوانند مورد قبول واقع شوند. بازی هیلو[v] را دوست داری؟ شناسه مستر چیف[vi] چیست؟ ممکن است این‌ها سوالاتی بی‌ضرر جلوه کنند، اما در واقع در پس آن‌ها حرف‌های دیگری پنهان شده‌اند. این پرسش‌ها استانداردهای بی حد و حصری را ایجاد می‌کنند تا دیگران را از جامعه بازی دور نگه دارند.

ازآن جایی که بحث هیلو را پیش آوردیم، بد نیست نگاهی هم به طراحی کاراکترها و زره‌هایشان بیاندازیم. کورتانا[vii] نمونه‌ای برای نمایش اتفاقاتی است که زنان در صنعت گیم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با وجود برجسته بودن شخصیت او در این سری بازی، پیچیدگی‌ها و به خصوص مفاهیمی که در رابطه نشانگر آن‌هاست، هنوز لباس مناسبی به تن ندارد. به چه دلیل؟ چرا او نباید زره اسپارتان بپوشد یا پوششی مانند دکتر کاترین هالزی[viii] داشته باشد؟

بازی‌های دیگر نیز همین شرایط را دارند و یا شاید بدتر؛ چرا که شخصیت های زن این بازی‌ها حتی عمق کاراکتر کورتانا را هم ندارند. با یک گوگل کردن ساده متوجه می‌شوید که در بازی ورلد آو وار کرفت[ix] هم لباس‌های جنگی مناسبی برای خانم‌ها طراحی نشده است.

آرتیست کره‌ای بازی مگنا کارتا[x]، کیم هیانگ ته[xi]، مثال دیگری در این زمینه است. طراحی شخصیت زن او در بازی به شدت بر جذابیت جنسی متمرکز است و تا جایی که ممکن بوده پوست بدن این کاراکتر که فرم منحصر به فردی از بدن زن را داراست، نمایان است؛ در حالی که شخصیت‌های مردانه طراحی شده چندان جذابیتی ندارند.

با این که می‌توان لباس‌های کوتاه و کاراکترهای شهوت انگیز را با بیان یک سری داستان و افسانه توجیه کرد (که البته توجیه پذیر نیست)، اما در واقع هیچ کدام توجیه مناسبی به شمار نمی‌آیند. البته بهتر از همه، کسانی که در شرکت بازی سازی Riot کار می‌کنند، می‌توانند درباره این مسئله نظر بدهند. جینکسیلورد[xii]، طراح قهرمانان این شرکت در مورد طراحی بعدیش از یک دختر سکسی قهرمان می‌گوید:

به نظر من باید نمونه‌های دیگری هم ساخت؛ البته نه به خاطر جاذبه جنسی بلکه به خاطر جذاب بودن کاراکترهای فانتزی برای جلب خانم‌ها و آقایان برای ادامه دادن بازی. نکته کلیدی این است که ظاهر کاراکتر باید باطن او را نیز به نمایش گذاشته و با آن سازگار باشد. مثلا ظاهر کیتلین[xiii] برای کلانتری که برخوردی سرد و خشک دارد، مناسب نیست؛ در صورتی که ظاهر آهری هماهنگی زیادی با ساکوبوس دارد. این مورد یکی از نکات مثبت بازی‌های ویدیویی است؛ چرا که به شما اجازه می‌دهد تا شخصیتی کاملا متفاوت داشته باشید. ما دوست داریم خودمان را به عنوان شخصیت اصلی در بسیاری از موارد تصور کنیم؛ اما زمانی که شخصیت پردازی و ظاهر کاراکتر همخوانی نداشته باشند، همه چیز مسخره به نظر می‌رسد. برای مثال، مستر چیف را با لنگ در حال مبارزه با کُوِنَنت[xiv] تصور کنید. خنده‌دار نیست؟

موانع موجود فقط در تصاویر نیستند. زنان با چالش‌های دیگری مانند وُیس چت و بازی کردن هم رو به رو هستند. داستان‌های زیادی مبنی بر صحبت کردن زنان در ویس چت می‌شنوید که تا صدای یک زن به گوش می‌رسد، صفحه چت به خاطر حضور او منفجر می‌شود! خانم‌ها اغلب مورد آزار و اذیت و مزاحمت قرار می‌گیرند و تهدید می شوند.

استفانی هاروی[xv] که گیمری حرفه‌ایست، سال گذشته در مصاحبه‌ای با بی بی سی گفت: جامعه بازی هنوز هم جامعه‌ای مردانه است و به طور اتوماتیک به خاطر زن بودن متفاوت تلقی می‌شوید. در واقع به دلیل وجود چنین نگاهی است که خانم‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ چرا که به خاطر زن بودن، حق حضور در چنین جامعه‌ای را ندارند. همه چیز در مورد ظاهر است!

به علت وجود چنین چیزهایی است که خانم‌ها از بازی‌های آنلاین و ویس چت فرار می‌کنند. با این حال، اگر هم در این موقعیت‌ها حضور داشته باشند، سعی می‌کنند صحبت نکنند تا درگیر عواقب چنین تعامل‌های ساده‌ای نشوند! حتی اگر میان ۱۰۰ مورد، در ۱ مورد هم آزار و اذیت یک زن اتفاق بیفتد، برای خانم‌ها درگیر بازی آنلاین شدن و ویس چت کردن ارزشش را ندارد. هنوز هم با وجود ۵ بار قهرمانی در جهان، شناخته شدن به عنوان یک سازنده موفق بازی و تأسیس میس کلیکس[xvi]، استفانی هاروی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

به دلیل وجود این مسائل، خانم‌ها از بازی کردن بازی‌های مورد علاقشان سر باز می‌زنند. اگر هر باری که وارد بازی آنلاین می‌شوید، حتی از طرف یک نفر هم مورد مزاحمت و توهین قرار بگیرید، تجربه تلخ دیگری به تجربیاتتان افزوده می‌شود و هر چه بیشتر بازی کنید، با اطلاعاتی که از شما به دست می‌آید، بیشتر هم مورد آزار قرار می‌گیرید.

استریمینگ

در مسیر حرفه‌ای شدن، خیلی از گیمرها به استریمینگ روی می‌آورند؛ زیرا راه بسیار خوبی برای شناخته شدن و کسب در آمد (ناچیز) است. بازی کردن در سطوح پایین‌تر پول زیادی به همراه ندارد؛ بنابراین این مورد برای تشویق بازیکن‌ها برای افزایش در آمد در کنار آموزش دیدن، راه حل خوبی است.

استریمینگ نه تنها جنبه مالی دارد، بلکه از آن طریق می‌توانید در انجمن بازی محبوبیت کسب کنید. بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای استریم‌های فعال و طرفدارانی دارند که از لحاظ مالی آن‌ها را حمایت می‌کنند. هنگامی که یک تیم حرفه‌ای به دنبال انتخاب یک بازیکن جدید است، داشتن هواداران وفاداری که همراه وی به تیم جدید نقل مکان کنند، عامل کوچک کمک کننده‌ای محسوب می‌شود. همانند سایر جنبه های بازی، زنان در اینجا هم با چالش‌های زیادی روبرو هستند. اکثر استریمرها دوربین کوچکی روی صفحه دارند که آن‌ها را در حال بازی کردن نشان می‌دهد. این کار به مخاطبان اجازه می‌دهد تا بتوانند شما را بهتر بشناسند و احساس نزدیکی بیشتری کنند که این خود به معنی به دست آوردن درآمد بیشتر است؛ اما متاسفانه، دیده شدن باعث می‌شود تا مزاحمان راه دیگری برای آزار و اذیت شما پیدا کنند. البته همگی استریمری را که از جنسیت خود استفاده کرده تا فالوئرهای بیشتری جمع کند، دیده ایم یا حتی می‌شناسیم. در حالی که بسیاری گیمرهای ماهری هستند، برخی تصمیم می‌گیرند که با پرداختن به غرایز اساسی انسان پول بیشتری به دست بیاورند که البته این کار را محکوم نمی‌کنیم[xvii]؛ چرا که نمی‌توان به دست آوردن پول از این طریق را انکار کرد. فقط این نکته را به خاطر بسپارید که با این کار مسائلی را وارد فرهنگ کرده‌اید که باید مسئولیت آن‌ها را به عهده بگیرید. مردان هم به همین اندازه مقصر هستند؛ زیرا اگر انجام چنین کاری موثر واقع نمی‌شد، استریمرها به سراغش نمی‌رفتند.

سال گذشته در چین، تیم “دختران گل فروش دوقلو، Twin Flower Girls” متوجه شدند که ظاهر خانم‌های گیمر در سطح حرفه‌ای حائز اهمیت است. یو هاو[xviii] سرپرست تیم اظهار کرد که در بازار چین، بعضی از سرپرست‌های تیم‌ها مدل‌ها را به کار گرفته و به آن‌ها گیمر شدن را آموزش می‌دهند. در چنین وضعیتی اگر دو رزومه را جلوی آن‌ها بگذارید و بخواهید یکی را انتخاب کنند، آن‌ها گیمری را که ظاهر جذاب‌تری دارد، انتخاب می‌کنند.

در نهایت پاسخ پرسش ما چیست؟

متاسفانه حل این مسئله آسان نیست. ما می‌توانیم خودمان را آموزش دهیم و در مسیر درست حرکت کنیم. آگاهی از این مسائل و همکاری با سایر بازیکن‌ها برای از بین بردن این رفتارهای منفی، گامی مثبت در مسیر صحیح است. باید بدانیم که این مشکل زمانی حل خواهد شد که زنان بیشتری را در سطوح بالای بازی‌های حرفه‌ای ببینیم.

برگزاری مسابقات مخصوص بانوان شروعی مناسب برای حل این مسئله است؛ چرا که فضای رقابتی به دور از احساس انزوا را برای خانم‌ها فراهم می‌کند؛ حس انزوایی که عاملی بازدارنده برای نمایش توانایی‌های بازی کردن آن‌هاست. اگر در محیط اطراف خود احساس راحتی نکنید، میزان عملکرد شما کاهش خواهد یافت. به علاوه، احتمال این که طرفداران مسابقات مخصوص بانوان نسبت به مسابقات سنتی با فردی تازه وارد بهتر برخورد کنند نیز بیشتر است.

البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که زنان می‌خواهند در مسابقات اصلی هم شرکت داشته باشند. بدون پیوستن به رقابت‌های اصلی، مهارت و پتانسیل دستیابی به پیروزی‌شان کاهش پیدا می‌کند. برای مثال، جوایز مسابقات کنونی زنان در مقایسه با مسابقاتی که اکثر اعضای آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند، بسیار کم است. برندگان مسابقه Lady Star League چین حدود ۲۲۰۰۰ دلار به خانه بردند؛ در حالی که جایزه قهرمان LoL spring split امسال ۱۰۰۰۰۰، نفر دوم ۵۰۰۰۰ دلار، نفر سوم ۳۰۰۰۰ دلار و نفر چهارم ۲۰۰۰۰ دلار بود.

اگر تردیدهایی در مورد مسابقات زنانه دارید، باید به یاد داشته باشید که این نوع مسابقات چیز جدیدی نیست. در شطرنج نیز این کار انجام شده و نیروی مثبت آن احساس شده است. در طول سال‌ها، این امر به رشد ورزش کمک کرده و بسیاری از این بازیکنان را مطرح نموده است.

ما همچنین باید به تشویق خانم‌ها برای بازی کردن در سنین پایین‌تر نیز بپردازیم؛ زیرا آمارها حاکی از تعداد کم گیمرهای دختر هستند؛ چرا که هنوز هم از لحاظ فرهنگی بازی کردن دختران مسئله جا افتاده‌ای نیست. بدین ترتیب، نباید آن‌ها را جدا دانست؛ بلکه باید به اندازه پسران به آن‌ها هم شانس بازی داد. مثلا خواهر بزرگتر یا کوچکتر خود را تشویق کنید تا با شما بازی کند. من همیشه از بازی کردن با خواهر بزرگترم به خصوص زمانی که بازی Mario Kart 64 بازی می‌کردیم، لذت می‌بردم.

از طراحان بازی بخواهید که پاسخگو باشند. اجازه ندهید که به طراحی سکسیستی خود ادامه دهند. طرفداران به دوصورت این کار را با بازی اورواچ انجام دادند: اولین شکایت ابراز شده در این زمینه، این بود که تمامی کاراکتر های زن بازی باریک و بلند بودند؛ در حالی که کل جمعیت این خصوصیات را ندارند و ساخت شخصیت زریا نتیجه این اعتراضات بود. پس از آن بحث درباره مدل باسن تریسر در گرفت. سوالی که در این مورد مطرح شده بود، این بود که آیا این حالت نشان دهنده شخصیت تریسر بوده یا صرفا به علت جذابیت جنسی آن طراحی شده است؟ اگر چنین سوالاتی برای بازی مانند اورواچ مطرح می‌شود، تصور کنید برای استودیوهای نه چندان مطرح در مقایسه با Blizzard Entertainment چه اتفاقی می‌افتد.

در نهایت، باید شروع به پذیرفتن این موضوع کرد که زنان هم می توانند به اندازه مردان در زمینه بازی با استعداد باشند. باید به جای متهم کردنشان به این که کس دیگری به جای آن‌ها بازی می‌کند، قبول کرد که آن‌ها همان کسانی هستند که استریم می‌کنند. باید پذیرفت که زنان تقلب نمی‌کنند و از کسی کمک نمی‌گیرند. باید دانست که در عوض می‌بایست در این راستا دوستان خود را تشویق کرد تا در جامعه بازی تاثیر مثبتی داشته باشند.

[i] Riley Frost (Kitty)

[ii] Overwatch

[iii] Kim Se-yeon (Geguri)

[iv] Shanghai Knights

[v] Halo

[vi] Master Chief

[vii] Cortana

[viii] Catherine Halsey

[ix] World of Warcraft

[x] Magna Carta

[xi] Kim Hyung-tae

[xii] Jinxylord

[xiii] Caitlyn

[xiv] Covenant

[xv] Stephanie Harvey

[xvi] Missclicks

[xvii] سردبیر: این مساله با اصول فرهنگ دینی و ملی ما و اصالت خانواده  منافات دارد ولی ما خواستیم تا نظر نویسنده به طور کامل در اینجا منعکس شود.

[xviii] Yu Hao

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: نازنین نوری

نازنین نوری
  • تعداد مطالب ارسالی: 9

تبلیغات