پرش ناوبری
  • |

بچه‌ها چقدر می‌توانند از صفحه نمایش استفاده کنند؟ - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / بچه‌ها چقدر می‌توانند از صفحه نمایش استفاده کنند؟/

بچه‌ها چقدر می‌توانند از صفحه نمایش استفاده کنند؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه


مدت زمان مناسب در استفاده از صفحه‌ی نمایش برای سنین ۰ تا ۱۸ سال

مترجم/نویسنده: ملیکا خوش‌نژاد (نقل شده از سایت فهم بازی)
مرجع: raisingchildren

بازی‌بان – شماره هفتم و هشتم/ آبان ۹۸
bazibaan@

مدت زمان استفاده از صفحه‌ی نمایش (۱) مدت زمانی‌ست که روزانه صرفِ استفاده از وسایلی می‌کنید که صفحه‌ی نمایش دارند؛ مانند تلویزیون، کنسول بازی‌های ویدیویی، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها. در استفاده از این دستگاه‌ها فواید و معایبی وجود دارد، بنابراین شیوه‌ی زندگی یک خانواده‌ی سالم شامل اِعمالِ محدودیت‌هایی در مدت زمان استفاده از صفحه‌های نمایش می‌شود.

مدت زمان استفاده از صفحه‌ی نمایش چیست؟

مدت زمان استفاده از صفحه‌ی نمایش، مدت زمانی‌ست که صرفِ تماشایِ تلویزیون و دی‌وی‌دی‌ها، استفاده از کامپیوتر، انجامِ بازی‌های ویدیویی یا بازی‌های کامپیوتریِ دستی و استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌کنید.

مدت زمانِ استفاده از صفحه‌ی نمایش می‌تواند:

  • تعاملی باشد؛ مثلاً انجامِ بازی‌های ویدیویی، برقراری ارتباط از طریقِ اسکایپ یا استفاده از ابزارهای آنلاین برای کشیدن تصاویر.
  • غیرتعاملی باشد؛ مثلاً ساکن نشستن و تماشا کردن فیلم، برنامه‌های تلویزیونی یا ویدیوهای یوتیوب.
  • آموزنده باشد؛ مثلاً انجام تکالیف درس ریاضی به‌صورتِ آنلاین.
  • تفریحی باشد؛ مثلاً بازی کردن یا تماشای ویدیوهایی برای تفریح و سرگرمی.

راهنمای مدت زمانِ استفاده از صفحه‌ی نمایش

کارشناسانِ حوزه رشدِ کودکان پیشنهاد می‌کنند که والدین درمورد مدت زمانی که کودکانشان از صفحه‌های نمایش استفاده می‌کنند، محدودیت‌های زمانی اِعمال کنند. چراکه تعاملات آن‌ها با والدین و دیگران در دنیای واقعی برای سلامتِ آن‌ها، یادگیری، رشد و پرورششان بسیار مهم است.

براساسِ پیشنهادِ آخرین راهنمایِ آکادمی پزشکی اطفال آمریکا در این رابطه:

  • کودکانِ زیرِ ۱۸ ماه نباید هیچ زمانی را جلوی صفحه‌های نمایش بگذرانند، البته به‌جز هنگامِ تماس‌های ویدیویی.
  • کودکان بینِ ۱۸ ماه تا ۲ سال می‌توانند برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی را که کیفیت بسیار بالایی دارند، تماشا یا از آن‌ها استفاده کنند؛ البته درصورتی‌که بزرگ‌سالی همراهِ آن‌ها باشد تا به آن‌ها در درکِ آنچه در حالِ مشاهده‌اش هستند، کمک کند.
  • کودکان بین ۲ تا ۵ سال نباید بیش از یک ساعت در روز را جلوی صفحه‌های نمایش بگذرانند؛ آن یک ساعت هم باید همراهِ یک بزرگ‌سال باشد.
  • بر مدت زمانِ استفاده از رسانه‌های الکتریکی و نوعِ رسانه‌ای که کودکان ۶ سال و بزرگ‌تر از آن‌ها استفاده می‌کنند، باید به‌صورت مداوم محدودیتی از سوی بزرگ‌سالان اِعمال و بر آن‌ها نظارت شود.

 اِعمال محدودیت در مدت زمانِ استفاده از صفحه‌ی نمایش برای بچه‌ی شما چه معنایی دارد؟

محدودیت در مدت زمان استفاده از صفحه‌ی نمایش به معنای کسبِ اطمینان از این موضوع است که فرزند شما هم با استفاده از صفحه‌ی نمایش و هم بدونِ آن، از فعالیت‌های سالم و سرگرم‌کننده‌ی زیادی لذت ببرد.

اِعمال محدودیت زمانی یعنی اینکه حواستان به مدتِ زمانی که فرزندتان جلوی صفحه‌های نمایش می‌گذراند باشد و از این مسئله اطمینان حاصل کنید که این زمان، مانعِ خواب و سایرِ فعالیت‌هایی نشود که برای رشد و پرورش او مفیدند. مثلاً بازی‌های جسمانی، مطالعه، کارهای خلاقانه‌ای مانند نقاشی کشیدن و سپری کردنِ اوقات فراغت در فضای اجتماعی نزد اعضای خانواده و دوستان ازاین‌دست فعالیت‌ها به‌شمار می‌روند.

اِعمال محدودیت به این معنا نیست که نباید به‌هیچ‌وجه به فرزندتان اجازه دهید تلویزیون تماشاکند یا بازی ویدیویی انجام‌دهد؛ چون او به‌هرحال هم در مدرسه و هم برای انجام برخی از تکالیفش از صفحه‌های نمایش استفاده می‌کند.

 فواید استفاده از صفحه‌ی نمایش:

تلویزیون، فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی و اینترنت می‌توانند تأثیر مثبتی بر فرزند شما داشته باشند. به‌ویژه اگر:

  • هنگامی‌که فرزندتان در حالِ استفاده از آن‌هاست، شما هم درگیرِ ماجرا شوید و به او در گزینشِ بهترِ اینکه کدام بازی یا برنامه‌ی تلویزیونی را انتخاب کند کمک کنید.
  • درگیرِ ماجرا شوید و با او درباره‌ی اتفاقاتی که در برنامه یا بازی می‌افتند صحبت کنید تا او بهتر از آن‌ها سر درآورد.
  • فرزند شما از برنامه‌هایی استفاده کند که محتوای باکیفیتی دارند؛ مثلاً بازی ویدیویی‌ای را انجام دهد که برای رسیدن به مراحل بالاتر در آن باید معماهای خلاقانه‌ای را حل کند.
  • استفاده از صفحه‌های نمایش، ایده‌های جدیدی درباره‌ی بازی‌های سنتی به فرزند شما بدهد؛ مثلاً بازیِ Minecraft ممکن است باعث شود تا او علاقه‌مند به طراحیِ ساختمان‌ها و کشیدنِ آن‌ها روی کاغذ شود.
  • استفاده از صفحه‌های نمایش باعث شود تا فرزند شما مهارت‌های تازه‌ای یاد بگیرد؛ مثلاً ساختنِ ویدیویی درباره‌ی معرفیِ مدرسه می‌تواند به او مهارت‌هایی در رابطه با ویرایشِ فایل‌های ویدیویی یاد دهد.

 خطراتِ استفاده از صفحه‌های نمایش:

استفاده از صفحه‌های نمایش می‌تواند خطراتی برای سلامت جسمی، رشد و پرورش و امنیتِ کودکان در پی داشته باشد. اگر مدت زمانی را که فرزندتان جلوی صفحه‌های نمایش سپری می‌کند، کاهش دهید، می‌توانید احتمالِ بروز این خطرات را نیز بکاهید.

 مشکلاتِ جسمانی:

استفاده از صفحه‌های نمایش می‌تواند مشکلاتی جسمانی را در پی داشته باشد. مثلاً:

  • استفاده‌ی بیش‌ازحد از صفحه‌های نمایش می‌تواند باعثِ خشکی چشم‌ها، ایجاد درد و سوزش در آن‌ها و سردرد و خستگی شود.
  • خم کردن سر برای نگاه کردن به یک وسیله‌ی الکتریکی می‌تواند به گردن و نخاعِ افراد آسیب برساند.
  • منفعل بودن برای مدت زمانی طولانی در حینِ استفاده از صفحه‌های نمایش می‌تواند به شیوه‌ی زندگی منفعلانه‌ای و حتی چاقی مزمن بیانجامد.

شما می‌توانید با تشویقِ فرزندتان به انجام این کارها، از احتمالِ بروز چنین خطراتی بکاهید:

  • بلند کردن مرتب سر از روی صفحه‌ی نمایش و نگاه کردن به فاصله‌ای در دوردست.
  • صاف نگه‌داشتن گردن در حینِ استفاده از گوشی تلفن یا تبلت.
  • داشتن مدت‌زمان‌های استراحت منظم برای بلند شدن از جا و حرکت کردن در فضایِ اطراف.
  • اختصاص دادن زمانی برای انجامِ فعالیت‌هایی در برنامه‌ی روزانه.

مشکلاتِ رشد و پرورش:

صرف کردن مدت زمانِ زیادی جلوی صفحه‌های نمایش می‌تواند بر رشدِ زبانی و مهارت‌های اجتماعی کودکان تأثیرگذار باشد؛ به این دلیل که بچه‌ها برای پرورشِ چنین مهارت‌هایی به تعاملاتِ واقعی نیاز دارند. صرف کردنِ مدت زمانیِ زیادی جلوی صفحه‌های نمایش همچنین می‌تواند روی رشد و پرورش بچه‌های بزرگ‌تر هم تأثیر بگذارد. مثلاً می‌تواند بر توانایی آن‌ها در گفت‌وگو کردن، حفظِ رابطه‌ی چشمی و تمرکز سر کلاس درس یا  حتی درکِ زبانِ بدن اثرگذار باشد.

گذراندنِ مدت زمانِ زیادی جلوی صفحه‌ی نمایش همچنین می‌تواند باعث شود که بچه‌ها فرصتِ پرورشِ طیفِ گسترده‌ای از علاقه‌مندی‌ها، ارتباط مثبت با دوستان و یادگیری‌های مرتبط با آن علاقه‌مندی‌ها را از دست بدهند.

می‌توانید با اطمینان حاصل کردن از ایجادِ تعادل  میان زمانِ مصرف‌شده جلوی صفحه‌های نمایش و زمانی که به فعالیت‌های دیگر اختصاص داده می‌شود، از بروز این خطر بکاهید.

امنیت:

فرزند شما می‌تواند در اینترنت با موضوعات و حتی انسان‌های خطرناکی مواجه شود.

می‌توانید با انجام برخی اقداماتِ احتیاطیِ ایمن مانند چک کردنِ تنظیماتِ حریم خصوصی روی اپلیکیشن‌هایی که فرزندتان از آن‌ها استفاده می‌کند، چنین خطراتی را کاهش دهید. همچنین می‌توانید به او چگونگی استفاده‌ی ایمن، مسؤلانه و سرگرم‌کننده از اینترنت را بیاموزید؛ مثلاً با او در این‌باره صحبت کنید که نباید جزئیات زندگی شخصی‌اش را به‌صورت آنلاین با دیگران به اشتراک بگذارد.

پیام‌های رسانه‌ای:

رسانه‌های مبتنی بر استفاده از صفحه‌های نمایش می‌توانند روی کودکان و رفتارِ آن‌ها اثرگذار باشند. مثلاً بچه‌ها می‌توانند تحتِ تأثیرِ رفتارهای نادرست، کلیشه‌های جنسیتی، تصاویر و زبان‌ِ خشونت‌آمیزی که در برخی تبلیغات به‌کارگرفته می‌شود، قرار بگیرند و حتی آن‌ها را تقلید کنند.

شما می‌توانید با افزایشِ سوادِ رسانه‌ای فرزندتان احتمالِ این خطر را کاهش دهید. به‌این‌ترتیب او می‌تواند پیامی را که رسانه‌ها منتقل می‌کنند، به‌درستی درک کند و حتی آن را به پرسش بکشد.

[۱] Screen Time

 

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: سردبیر

سردبیر
  • تعداد مطالب ارسالی: 42

تبلیغات