پرش ناوبری
  • |

بازی محبوب نوجوانان؛ اعتیادی از جنس بازی فورتنایت - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / بازی محبوب نوجوانان؛ اعتیادی از جنس بازی فورتنایت/

بازی محبوب نوجوانان؛ اعتیادی از جنس بازی فورتنایت

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 

به نقل از وب سایت مجله نیویورک تایمز (۲۰۱۸)

ترجمه: نازنین نوری
بازی‌بان – شماره یازدهم/ بهمن۹۸
@bazibaan

هر چند وقت یک بار بازی‌ای وارد بازار شده و قلب‌ها، ذهن‌ها و انگشتان بازیکنان را به تسخیر خود در می‌آورد و فورتنایت بتل رویال (Fortnite: Battle Royale) آخرین پیروز این میدان است. طبق گزارشی که هفته گذشته توسط شرکت مطالعات بازار SuperData منتشر شد، این بازی توانسته در ماه مارس ۲۲۳ میلیون دلار به دست آورد و چندی بعد نیز فصل جدیدش، با تِمی جدید و چند تغییر دیگر وارد بازار شد.

Fortnite همانند ترکیبی از Minecraft وHunger Games ، صد نفر گیمر هم‌آورد را وارد یک جزیره می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تا برای دستیابی به سلاح و منابع دیگر به جست‌وجو پرداخته، ساختارهای دفاعی بسازند و رقبا را در راه تلاش برای بقای خود به عنوان آخرین فرد زنده در جزیره شکست دهند. این بازی برای سیستم‌های مختلف، رایانه‌ها و تلفن‌های همراه به صورت رایگان ارائه شده است؛ اما بازیکنان برای خرید لوازم جانبی و لباس شخصیت‌ها می‌بایست پول پرداخت کنند.

جای تعجب ندارد که مدارس راهنمایی و دبیرستان با دانش آموزانی که کل روز خود را به صورت مخفیانه مشغول بازی هستند، به مشکل خورده‌اند. این بازی در بین بزرگسالان از جمله بازیکنان لیگ برتر بیسبال نیز محبوب است؛ چرا که آن‌ها از طریق تقلید رقص‌های داخل بازی و اجرای رقص پیروزی در زمین، عنصری از بازی را وارد زندگی واقعی می‌کنند.

در این قسمت اطلاعات مفیدی برای والدین سردرگمی که احساس می‌کنند این بازی فرزندانشان را در خود غرق کرده است، به ویژه از اواخر ماه مارس که نسخه موبایل آن منتشر شد، ارائه شده است.

این یک تجربه اجتماعی است …

در حالی که Fortnite را می‌توان به صورت انفرادی بازی کرد، اما این بازی اغلب به صورت یک تجربه اجتماعی برای بازیکنان در می‌آید؛ زیرا آن‌ها می‌توانند به صورت تیم‌های دوتایی یا چهارتایی با هم بازی کنند. اگر از نظر فیزیکی هم در کنار هم حضور نداشته باشند، از طریق فیس تایم (هدستی که به سیستم بازی متصل است)، یا هرچیز مشابهی برای هماهنگ کردن استراتژی‌ها، هشدار دادن، حمایت کردن و سر به سر گذاشتن، با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

جوانان از این بازی برای اتصال به دیگران به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. اوون پورسل ۱۱ ساله که اهل شیکر هایتز، اوهایو است، به دلیل مهارتش در قلعه سازی مشهور است و اغلب در تیم‌های برادران بزرگترش و دوستان دبیرستانی و دانشگاهی آن‌ها به کار گرفته می‌شود. زمانی هم که با این تیم‌ها همکاری نمی‌کند، با یک سری از دوستان هم سن و سال خود مشغول بازی می‌شود: “با دوست‌ها بیشتر خوش می‌گذرد؛ البته بستگی به نوع دوست‌ها دارد! چرا که فقط با دوستان واقعی‌ای خوش می گذرد که دل‌تان می‌خواهد با آن‌ها وقت گذرانی کنید.”

در فورتنایت که برای ۱۳ سال و سنین بالاتر توصیه می‌شود، سلاح‌های گرم نیز به چشم می‌خورد؛ اما گرافیک آن عاری از خون و خونریزی است و گرچه ممکن است بزرگسالان نگران این موضوع باشند که بازی‌های تیراندازی موجب ایجاد پرخاشگری می‌شوند، اما سی شاون گرین، استادیار روانشناسی دانشگاه ویسکانسین-مدیسون که در مورد بازی‌های ویدئویی تحقیق می‌کند، خاطرنشان کرده است که “هیچ گونه مدرکی مبنی بر این که یک بازی ویدیویی خشن بتواند کسی را که تمایلات خشونت آمیز نداشته، به طور ناگهانی به یک انسان خشن تبدیل کند، وجود ندارد.”

با این وجود، مطالعات تایید می‌کنند که بازی‌های ویدئویی اکشن، مهارت‌های فضایی مورد نیاز در ریاضیات و مهندسی پیشرفته را پرورش می‌دهند. و یک نکته جالب که ممکن است برای فرزندان و والدین به طور یکسان جذاب باشد، این است که حداقل یک کالج اعلام کرده که به بازیکنان ماهر فورتنایت بورسیه ارائه می‌دهد.

… اما این بازی ساخته شده تا اعتیاد آور باشد.

فورتنایت، بخش اعظم آن‌چه طراحان بازی درباره نحوه کسب اطمینان از جذب مخاطبان می‌دانند را شامل می‌شود. برخی از مواردی که بازیکنان را شدیداً مجذوب خود می‌کند، در این بازی مشهود است: گرافیک بالا، حس شوخ طبعی و سرعت پیشروی بالای بازی. در عین حال، فورتنایت ویژگی‌های خوگیری و عادت‌سازی پنهانی مانند شانس را نیز در خود جای داده است که باعث می‌شود مانند قمار همواره بازیکنان را وسوسه کرده و به سوی خود بازگرداند.

هنگامی که بازیکنان می‌آموزند که چگونه می‌توانند مدت زمانی طولانی‌تری در بازی زنده بمانند، ممکن است درگیر پدیده قدرتمندی به نام “نزدیک به هدف یا نیر میس” شوند. بازیکنان به جای این که احساس کنند بازی را باخته‌اند، احساس می‌کنند که تقریبا برنده شده بودند. مایلز ویسکوف ۱۴ ساله از یونیورسیتی هایلز، اوهایو می‌گوید: وقتی حس می‌کنید که نزدیک بوده برنده شوید، هیجان آن، وسوسه‌تان می‌کند تا به خودتان بگویید من باید دوباره بازی کنم.

جنبه به شدت اجتماعی فورتنایت نیز بازی را جذاب‌تر می‌کند. همان‌طور که لاورنس استاینبرگ، استاد روانشناسی دانشگاه تمپل که متخصص برجسته دوران نوجوانی است، توضیح می‌دهد، “هر کاری که کودکان انجام می‌دهند، اگر با همراهی هم سن و سالان‌شان باشد، از آن لذت بیشتری می‌برند.”

تعیین محدودیت‌ها به روشی مثبت

با توجه به قدرت بالای جذابیت بازی، ممکن است جوانان برای محدود کردن خود نیاز به کمک داشته باشند. والدین چگونه باید به این مسئله ورود کنند؟ برخی از بزرگسالان در واقع به جای این‌که مخالف بازی فورتنایت باشند، موافق فعالیت‌های مهمی مانند  انجام تکالیف، فعالیت بدنی، حضور در جمع خانواده و خواب کافی هستند. همان‌طور که دکتر گرین خاطرنشان می‌کند، “تعیین محدودیت برای فعالیت‌های جوانان حائز اهمیت است؛ زیرا داشتن تجربیات متفاوت و شرکت در بسیاری از فعالیت‌های مختلف فکری برای آن‌ها مفید خواهد بود.”

دلیل دیگری نیز برای اصرار پدر و مادرها بر اولویت داشتن فعالیت‌های دیگر نسبت به مقابل صفحه نمایش نشستن وجود دارد؛ زیرا راه‌های زیادی فرای بازی کردن برای درگیر فورتنایت شدن وجود دارد. علاقه مندان ممکن است ساعت‌ها به تماشای ویدئوهای پخش شده از بازیکنان بسیار ماهر بنشینند، هایلایت ریلز ارسال شده در یوتیوب را ببینند و حضور گسترده بازی در رسانه‌های اجتماعی را دنبال کنند.

در این شرایط، والدین می‌توانند با صحبت در مورد چگونگی تحت کنترل قرار دادن فورتنایت با بازیکنی که در خانه دارند، اصطکاک را در خانه کاهش دهند. داویدا پاینز از وابان ماساچوست و پسر ۱۴ ساله‌اش، نوآ، دریافتند که توقف ناگهانی فایده‌ای ندارد؛ زیرا همان‌طور که نوآ برای مادرش توضیح داد، “متوقف کردن بدون هشدار قبلی مانند ترک بازی فوتبال یا یک ورزش تیمی دیگر در زمانی است که تیم بیشتر از هر وقت دیگری به آن فرد نیاز دارد.”

آن‌ها در حال حاضر بر سر زمان مشخصی به توافق رسیده‌اند. در یک مقطع مشخص، دکتر پاینز با دانستن این‌که یک بازی می‌تواند کمتر از یک دقیقه برای بازیکنی که دشمنش در کمین اوست و به سرعت یک اسلحه پیدا می‌کند و یا کمتر از ۲۰ دقیقه برای رقیبی که بازی را می‌برد، به طول بینجامد، به نوآ هشدار می‌دهد که در حال انجام آخرین بازی خود است.

این بازی ممکن است مزیتی نیز در بر داشته باشد که بزرگسالان بتوانند از آن به نفع خود استفاده کنند. اگرچه فورتنایت رایگان است، اما بازیکنان می‌توانند لباس‌هایی به نام “اسکین” را برای جنگجوی خود خریداری کنند. ممکن است والدینِ بازیکنانی که عاشق خرید اسکین هستند، پیشنهاد خرید یکی از آن‌ها را به خاطر یک دوره اطاعت از قوانین فناوری خانگی برای فرزندان‌شان در نظر بگیرند.

بزرگسالانی که در مورد فورتنایت کنجکاو هستند، باید از جوان‌ترها در مورد آن پرس‌وجو کنند. در این مدت متوجه شده‌ام که بسیاری از نوجوانان دوست دارند در مورد آن با هر کسی که مایل باشد، صحبت کنند. البته ممکن است که برای والدین دانستن جزییات آن چندان هم در اولویت نباشد؛ اما دانستن این که چرا این بازی فرزندان‌شان را به شدت مجذوب خود کرده، احتمالاً در اولویت قرار دارد!

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: نازنین نوری

نازنین نوری
  • تعداد مطالب ارسالی: 9

تبلیغات