پرش ناوبری
  • |

قدرت بازی در محک زدن اخلاقیات - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / قدرت بازی در محک زدن اخلاقیات/

قدرت بازی در محک زدن اخلاقیات

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 

چگونه بازی‌ها با ایجاد شرایط حساس، وجدان ما را در تصمیم‌گیری به بوته آزمایش می‌گذارند!

نـدای وظیـفه : جنـگاوری رســانـه‌ای

ـ call of duty : media warfare ـ

نویسنده: امیرحسین منصفی
بازی‌بان – شماره سیزدهم و چهاردهم/ تابستان و پاییز ۹۹
@bazibaan

بعد از چندین سال، بالاخره شرکت اکتیویژن به سری جنگاوری نوین برگشت و یک شوتر نظامی خوب ساخت! بازگشت به جنگ واقع‌گرایانه؛ داستان نظامی-سیاسی؛ و این کافی بود تا طرفداران شوتر نظامی، به وجد بیایند. گان‌پلی عالی و لذت بخش بازی، هر گیمری را از تیرشلیک کردن به وجد می‌آورد! گرافیک و صداگذاری هم بالاترین حد… در بین این موارد هم یک داستان زیبا و درگیر کننده روایت میشود تا بسته‌ی بازی، تکمیل شود.

جاده و اسب محیا بود و من هم خوب جنگیدم اما…

در بازی ۴ دسته اصلی وجود دارد:

۱. آمریکایی

۲. گروه های آزادی‌خواه

۳. تروریست

۴. روسیه‌ای

اما بعد از بازی کمی به فکر فرو رفتم…

آن قسمت بازی در را باز نکردم و ضدقهرمان بازی(تروریست)، پدر را در مقابل فرزندش کشت و سپس کودک را… البته حق داشتم! چون اگر در را باز می‌کردم، کشته می‌شدم!

 

برای دستگیری دیگر ضدقهرمان بازی(تروریست)، یک ساختمان مسکونی با کلی زن و بچه را باید پاکسازی می‌کردم. زنی که برای دفاع از خود و بچه‌اش با کلت به سمت من شلیک می‌کرد را کشتم! آخر چاره‌ای نداشتم! اگر اورا نمی‌کشتم، او مرا می‌کشت!! زن دیگری را کشتم درحالی که صدای گریه نوزادش در گهواره بلند بود!

ابتدا با خودم گفتم که چه بازی خوبی است و چه خوب وقایع جنگ را به تصویر کشیده! طبیعت جنگ این است که بکشی تا کشته نشوی!

 

به قسمت دیگری از بازی برویم. به دوران کودکی یکی از قهرمانان بازی(آزادی‌خواه) درحالی که خودش و مادرش زیر آوار جنگ گیر کرده‌اند. مادر مرده و کودک تلاش می‌کند تا از زیر آوار بیرون بیاید … کمی بعد به همراه پدرش به خانه‌شان می‌روند. برادرش هم در خانه است … ناگهان، هنگام خروج یک سرباز (روسی) وارد خانه می‌شود و آن‌جا هم شاهد خشونت جنگ هستیم. آن قسمت بازی واقعاً متأثرم کرد و بغض کردم!

 

در این چند روایتی که خواندید، همیشه حق با ما بود و ماکه همیشه دست بالاتر بودیم، علیرغم آدم کشتن‌هایمان کار درستی انجام می‌دادیم! بازی می‌گوید تصمیماتی که می‌توان از لحاظ اخلاقی زیر سوال‌شان برد، در میدان نبرد  ضروری هستند چون از وقوع اتفاقات شرورانه‌تر جلوگیری می‌کنند.

نیروی های روسی که حمله نظامی و بمب‌باران دسته جمعی می‌کنند را باید کشت. تروریستی که حمله انتحاری خودرویی می‌کند را باید کشت. و اگر برای دستگیری سرکرده این گروهک،زن و بچه‌ای هم کشته شدند، ایرادی ندارد… در مدرن وارفر، ایالات متحده هیچ‌وقت کشورهای خاورمیانه‌ای را اشغال نمی‌کند. هرچه نباشد، آن‎ها آدم‌خوب‌های داستان هستند.مهم نیست چه اتفاق اشتباهی بیفتد، تو همیشه در جبهه درست هستی!

 

و این‌گونه جنگاوری رسانه‌ای ایالات متحده انجام می‌شود در حالی که بمباران دسته جمعی می‌کند. گروهک تروریستی ایجاد می‌کند و به بهانه از بین بردن آدم بدها، باعث ویرانی و آوارگی زن‌ها و بچه‌ها می‌شود.

آری؛ جنگ، جنگ روایت‌هاست…

 

این است نـدای وظیـفه : جنـگاوری رســانـه‌ای

ـ call of duty : media warfare ـ

 

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: امیرحسین منصفی

امیرحسین منصفی
  • تعداد مطالب ارسالی: 1

تبلیغات