پرش ناوبری
  • |

مسجد جای این کارها...اتفاقاً در این زمانه هست! - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / مسجد جای این کارها…اتفاقاً در این زمانه هست!/

مسجد جای این کارها…اتفاقاً در این زمانه هست!

  • 1061 ارسال شده توسط سردبیر
  • دیدگاه‌ها برای مسجد جای این کارها…اتفاقاً در این زمانه هست! بسته هستند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مسجد جای این کارها…اتفاقاً در این زمانه هست!

اولین رویداد مسجد-محوربازی و برنامک

گپ و گفتی با مهدی عباسی

** این مطلب مربوط به شماره چهارم مجله بازی‌بان مورخ سال ۱۳۹۷ می‌باشد**

 

درباره جزئیات نخستین رویداد استارتاپی مسجد محور بگویید؟
ما با الهام از استارت‌آپ ویکندها محل‌، محیط و حال‌و‌هوای مسجد را محور قرار دادیم که به نخستین رویداد رقابتی-آموزشی مسجد محور تبدیل شد. این رویداد سه روز بود و در دو حوزه اپلیکیشن و بازی موبایل ۱۵۰‌نفر از کل کشور را که گروه‌های نوپای تولید کننده اپلیکیشن و بازی موبایل بوده‌اند در مسجد امام صادق (علیه السلام) میدان فلسطین دور هم جمع کردیم
خیلی اتفاق با نشاطی بود در نخستین تجربه و نکات خوبی داشت. اولاً محور بودن مسجد تمایز ما با سایر رویدادها بود. این که مسجد موضوعی برای تولید بازی و اپلیکیشن برای کودکان باشد در این برنامه نقطه عطفی بود.
نکته دوم این که رویداد ما کاملاً محتوایی بود. سوم این که از کل کشور در رویداد ما شرکت کرده بودند و از حیث تعداد شرکت‌کنندگان نیز ممتاز بودیم. تیم‌های ما دانش‌آموزی و دانشجویی و نوپا بودند. در مجموع اتفاق ویژه‌ای بود که خیلی انگیزه ایجاد کرد. علاوه بر جوایزی که به برگزیدگان دادیم تلاش داریم کمک‌شان کنیم تا محصولاتی را تولید کنند و تنهای‌شان نخواهیم گذاشت. همچنین سعی کردیم این برنامه نمونه باشد و قابل انتقال به جاهای دیگر باشد.

مخاطب هد‌فتان چه گروهی بوده‌اند؟
محصولاتی را که مخاطبشان کودک و نوجوان بوده مدنظر داشتیم. موضوعات‌مان نیز برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب بوده است که خودباوری، امید به آینده، همت بلند و خردورزی را شامل می‌شوند. موضوعات را از قبل به این ۱۵۰‌نفر اعلام کردیم و این‌ها از استان‌های مختلف مهمان ما بودند.

برنده‌ها چه کسانی بودند؟
در حوزه اپلیکیشن سه‌نفر نخست به ترتیب اپلیکیشن اسمارتیز که همیار والدین در تربیت کودک و ایده‌ای تکنولوژی محور برای تشخیص چهره است، اپلیکیشن نقیل نقل که سامانه‌ای قصه‌گویی با زبان ترکی است و اپلیکیشن شانا که شبکه اجتماعی نوباوه‌گان ایران (کودک و نوجوان) است، بودند.
در حوزه بازی نیز بازی نخست جیغیل‌الشعرا بود که بازی اشعار است و به این صورت است که کلماتی در یک بیت شعر اشتباه هستند و شما باید آن‌ها را تشخیص بدهید و درستش را جایگزین کنید. هدف این بازی حفظ زبان فارسی و آشنایی با شعر است. بازی دوم لوبی لند بود. در این بازی آفت‌ها به خانه لوبیاها حمله کرده و پدرهای آن‌ها را از بین برده‌اند. لوبیاهای جوان در صدد مبارزه با آفت‌ها بر می‌آیند و این موضوع یک بازی جذاب موبایلی است. بازی سوم نیز دومیکا بود. یک بازی موبایلی خلاقانه که در آن یک آجر روی آجر کناری می افتد، نخ بادکنک آزاد می‌شود، بادکنک به توپ می‌خورد، توپ می‌غلتد و به سطل می‌خورد، سطل خم می‌شود و آبش روی گلدان می‌ریزد. ده‌ها بازی با مثال بالا که کودک می‌باید انجام داده و در نهایت موجب یک کار خوب نظیر بسته شدن شیر آب و جلوگیری از اسراف آن ‌یا آب دادن یک گل می‌شود.

هیچ‌یک از ۶‌برگزیده به حوزه مسجد مربوط نیستند!
چهار موضوع درباره مخاطب کودک و نوجوان محور ما بوده است که عبارت بودند از خردورزی، خودباوری، همت بلند و امید به آینده. برخی ایده‌هایی که رأی آوردند به مسجد ربط داشتند اما در انتخاب هیأت داوران رأی نیاوردند. یعنی طرح‌ها به پختگی لازم نرسیدند و این موضوعات رسیدند. ارتباط با موضوع یکی از شاخص‌های ارزیابی‌مان در داوری بود که ضریب بالایی هم داشت. ولی موارد دیگر را هم در نظر داشتیم. مثلاً توجه خوب به مخاطب، کامل بودن و ارائه خوب طرح، پیوست درآمدزایی خوب طرح و … . در مجموع هفت شاخص بود که با این که درصد بالایی به ارتباط موضوع اختصاص داده بودیم اما این ۶‌ برگزیده، برنده انتخاب شدند.
اصل این برنامه که تلاش برای ترویج جایگاه مسجد از طریق اپلیکیشن و بازی هست بسیار ارزشمند است. اما اشکال ما این است که جایگاه مسجد را امروز صرفاً به محلی برای اقامه نماز تقلیل داده‌اید در‌صورتی‌که مسجد در ابتدای تولدش کاربری‌های بسیاری برای امور شهر داشته است. برای احیای جایگاه حقیقی مسجد از طریق بازی و اپلیکیشن یا … برنامه‌ای در دستور کارتان داشته‌اید؟
اتفاقاً این که محوریت کار ما مسجد شد به این خاطر بود که قالبی را که در‌حال‌حاضر وجود دارد بشکنیم. این که امروز مساجد صرفاً محل نماز است و هیچ اتفاق خاص دیگری در آن نمی‌افتد به جز موارد نادر و انگشت شمار.


برای بسیاری از مسائل دیگر هم می‌شود مسجد را محور قرار داد. خواستیم با مشارکت جوانان و فعالیت در عرصه بازی و اپلیکیشن این سنت را بشکنیم که در حال حاضر کاربری مسجد فقط نماز است. حل خیلی از مسائل اجتماعی می‌تواند در محل مسجد رخ دهد. بنای ما این است که این کار را ادامه دهیم و آن را تکثیر کنیم.

دیدگاه کاربران

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

نویسنده: سردبیر

سردبیر
  • تعداد مطالب ارسالی: 45

تبلیغات