پرش ناوبری
  • |

جادو یا تفنگ، کدام سلاح زنانه‌تر است؟ - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / جادو یا تفنگ، کدام سلاح زنانه‌تر است؟/

جادو یا تفنگ، کدام سلاح زنانه‌تر است؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 

آنچه طراحان بازی در مورد سلاح‌های مورد علاقه زنان و دختران

در گیم‌ها باید بدانند!

به نقل از وبسایت quanticfoundry (2017)

مترجم: نازنین نوری

بازی‌بان – شماره هفتم و هشتم/ آذر و دی ۹۷
@bazibaan

 

سردبیر: کوانتیک فاندری (quanticfoundry) یک شرکت تحقیقات بازار است که سعی دارد تا با جمع آوری داده از سمت گیمرها و تطبق این داده‌ها با علوم اجتماعی، اطلاعات مفیدی در خصوص عوامل انگیزشی گیمرها و نحوه تعامل آنها با دنیای گیم را به مخاطبان خود ارائه دهد. از این رو در این شماره به دو مطلب داده‌ای-تحلیلی از این سایت که مرتبط با گیمرهای زن است می‌پردازیم.

 

آنچه Gamer Motivation Profile در خصوص گیمرهای زن به ما می‌گوید!

در وبسایت Quantic Foundry علاوه بر Gamer Motivation Profile، نظرسنجی‌های تحقیقاتی دیگری نیز وجود دارد که بازیکنان می‌توانند در آنها شرکت کنند. این نظرسنجی‌ها به سوالات مختلفی درباره سلیقه گیمرها و ترجیحات آنها در بازی‌ها پاسخ می‌دهند و این امکان را می‌دهند که پاسخ‌های بازیکنان را به متغیرهایی مانند امتیازات انگیزشی، جنسیت و سنشان ربط بدهیم. ۱۲۶۶ گیمر در این مطالعه شرکت کردند. در این نظرسنجی از بازیکن‌ها خواسته شد تا به ترجیحات خود در زمینه ستینگ تِم بازی و انتخاب اسلحه امتیاز بدهند. ترتیب تِم‌ها برای هر پاسخ دهنده به صورت تصادفی مرتب شده بود. برای جدول بندی و تجزیه و تحلیل، این ترجیحات از ۱ (به هیچ وجه) تا ۵ (بسیار زیاد) کدگذاری شدند.

به عنوان نمونه به یکی از این سوالات دقت کنید.

گیم پلی مشابه اغلب می‌تواند در یک گستره متنوع از ستینگ در بازی‌ها اجرا شود. یک بازی در ژانر نقش آفرینی یا اکشن می‌تواند در تِم قرون وسطی، آینده علمی- تخیلی با سفرهای بین کهکشانی یا در توکیوی مدرن در ضمن یک حمله قرار گیرد. ما می‌خواهیم بدانیم شما به عنوان یک گیمر، چقدر به گستره‌ای از تِم‌ها یا ستینگ‌ها علاقه دارید یا ندارید.

 (به عنوان یک سوال نمونه برای شما خوانندگان گرامی) : شما چقدر از سِتینگ‌ تاریخی یا تخیلی در موارد زیر لذت می‌برید؟ (با انتخاب یکی از گزینه‌ها بر روی طیف اصلا موافق نیستم تا خیلی موافقم)

 گیمرهای زن کدام تِم و ستینگ را می‌پسندند؟

جذاب‌ترین ستینگ‌ها، High Fantasy (خیال‌پردازی حماسی) و Sci-Fi (علمی-تخیلی) هستند که ترتیبشان میان مردان و زنان متفاوت است. گیمرهای مرد Sci-Fi را به High Fantasy ترجیح داده و زنان High Fantasy را به Sci-Fi ترجیح می‌دهند.

سومین ستینگ مورد علاقه بازیکنان نیز میان زنان و مردان متفاوت است. برای زنان Medieval Europe (اروپا قرون وسطایی) در جایگاه سوم قرار دارد؛ در حالی که مردان Post-Apocalyptic Earth  (زمین در پسا آخرالزمان) را ترجیح می‌دهند.

آخرین جایگاه‌ها در این طبقه‌بندی به Contemporary Superheroes (ابرقهرمانان معاصر)، Zombie Apocalypse (دوره آخرالزمان زامبی‌وار) و با فاصله زیادی به WWI/WWII (جنگ جهانی اول و دوم) اختصاص می‌یابد.

گیمرهای مرد به طیف وسیع‌تری از سلاح‌ها علاقمندند

به طور کلی، مردان به انواع اسلحه علاقه بیشتری نشان می‌دهند و به جز Magical Spells (طلسم‌های جادویی)، به سلاح‌های دیگر مانند گیمرهای زن و یا بسیار بیشتر از آنها امتیاز داده‌اند.

بیشترین تفاوت میان ترجیحات این دو جنسیت مربوط به Conventional Guns / Rifles (سلاح‌های متعارف/ تفنگ) و پس از آن futuristic Laser/Plasma Weapons (اسلحه لیزری/ پلاسمایی پیشرفته) است که آقایان علاقه بیشتری به این نوع سلاح‌ها نشان داده‌اند. این نتایج با نتایج نمودار ستینگ موضوعی بازی که در آن خانم‌ها به WWI/WWII و Sci-Fi رای کمتری داده‌اند، هماهنگ است.

گیمرهای زن در مورد نحوه کشتن دیگران مشکل پسندتر هستند

تفکر غالب حاکی از این است که خانم‌ها از بازی‌های خشونت‌آمیز دوری می‌کنند؛ در حالی که نتایج نشان می‌دهد که واقعیت ممکن است بسیار پیچیده‌تر و جالب‌تر از اینها باشد. به طور مثال، کشتن دیگران با طلسم‌های جادویی و شمشیر در کنار گزینه‌های دیگر، جزو انتخاب‌های زنان گیمر به شمار می‌آید. در واقع نکته جالب توجه این است که آنها به اندازه مردان به سلاح‌های مورد استفاده در نبردهای تن به تن و خشونت بار (شمشیر/ چکش) تمایل نشان داده بودند.

به نظر می‌رسد تفاوت جنسیتی همان طور که در نمودار ستینگ تم بازی مشاهده کردیم، بیشتر در ارتباط با تقابلHigh Fantasy  و Sci-Fi/War دیده می‌شود. خانم‌ها در مقایسه با آقایان به طلسم‌های جادویی، شمشیر و کمان رای بیشتری داده و به سلاح‌های متعارف، لیزری، موشک انداز و مواد منفجره اشتیاق کمتری نشان داده‌اند. بنابراین، می‌توان گفت که زنان گیمر از کشتن دیگران ابایی ندارند؛ بلکه به استفاده از سلاح‌هایی که مربوط به جنگ‌های واقعی هستند، تمایلی نشان نمی‌دهند. حتی سلاح‌های علمی-تخیلی و مدرن مانند لیزری و پلاسمایی هم می‌توانند برای آنها واقعی تلقی شوند؛ چرا که جنگ‌افزارهایی پیشرفته به شمار می‌آیند.

این یافته‌ها نشان دهنده ترجیحات جنسیتی در زمینه تکنولوژی در بازی‌ها هستند

به نظر می رسد که تقابل High Fantasy و  Sci-Fi و طلسم/ شمشیر و تفنگ (Spells/Swords و Guns)، منعکس کننده تفاوت‌های اساسی در نگرش به عناصر تکنولوژیکی بازی است. این موضوع در قالب پرسشی که در تحقیق قبلی از ۱۰۸۲ بازیکن پرسیده بودیم مطرح شده بود که در آن از گیمرها خواسته شده بود تا در یک بازی استراتژیک فرضی یکی از ۳ فکشن (دسته) را انتخاب کنند.

همسو با نتایج به دست آمده در بخش‌های قبلی، گیمرهای زن گزینه‌های ۱ و ۲ (یعنی دسته بازی‌های استراتژیک با محوریت طبیعت و جادو) را انتخاب کرده بودند؛ در حالی که مردان گزینه ۳ (بازی‌های استراتژیک با محوریت تکنولوژی) را ترجیح داده بودند (به میزان ۲.۴ بیشتر).

در این قسمت نیز مجددا شاهد تمایل بیشتر خانم ها به High Fantasy و تمایل بیشتر آقایان به تکنولوژی هستیم.

 هماهنگ با یافته‌های تقابل High Fantasy و Sci-Fi در زمینه ترجیحات ژانر

این یافته‌ها با برخی دیگر از یافته‌های اخیر مرکز کوانتیک فاندری، مانند این که ۳۶٪ از خانم ها High Fantasy MMO و تنها ۱۶٪ از آن ها Sci-Fi MMO بازی می‌کنند، همسو بوده و نشانگر این موضوع هستند که نیروی محرکی در زنان وجود دارد که آنها را به سمت المان‌های High Fantasy می‌راند. یک فرضیه این است که این عناصر (بر خلاف جنگ‌های متعارف) از لحاظ تاریخی در رسانه‌های دیگر مانند کتاب، تلویزیون و فیلم برای خانم‌ها بیشتر تبلیغ شده و در نتیجه اثر بیشتری بر آن‌ها گذاشته‌اند و فرضیه دیگر می‌تواند نشان دهنده این موضوع باشد که جنبه‌هایی از چگونگی کنار هم قرار گرفتن تِم/ مکانیک/ نمایش بازی در ژانرهای بازی برای خانم‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. برای مثال، بازی‌های High Fantasy‌ دارای آپشن‌های بیشتری برای شخصی سازی کاراکتر هستند و یا گیم پلی داستان-محور قوی‌تری نسبت به بازی‌های WWI/WWII که کاراکترهای زن قابل بازی در آنها دیده نمی‌شود، دارند.

تجدیدنظر در مورد ماهیت FPS (تیراندازی اول شخص)

در نهایت باید از این نتیجه‌گیری که خانم‌ها علاقه‌ای به بازی‌های خشونت‌آمیز ندارند و تنها ۴٪ از آنها بازی‌های تاکتیکی تیراندازی را انجام می‌دهند، صرف نظر کنیم. این اعداد بیشتر نشانگر فرصت‌های بازار هستند و نه علایق خانم‌ها! در واقع باید گفت که در این نوع بازی‌ها جنگ نسبت به خشونت نمود بیشتری دارد. برای مثال، اگر بازی‌های مبارزه‌ای و تیراندازی در یک محیط High Fantasy‌ انجام می‌شد، قطعا زنان درصد بالایی از بازیکنان را تشکیل می‌دادند؛ چرا که ترجیح می دادند با سلاح‌هایی از جنس شهاب و یخ و طلسم‌های جادویی مبارزه کنند. در واقع وقتی از یک جنبه دیگر به FPS‌ نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این نوع بازی در هدف‌گیری و کلیک‌کردن روی آدم‌هایی که باید قبل از این که شما را بکشند، آنها را به قتل برسانید، خلاصه می‌شود و استفاده از تفنگ تنها یکی از راه‌هایی است که می‌توانید این کار را انجام دهید.

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: مرتضی جمشیدی

مرتضی جمشیدی
  • تعداد مطالب ارسالی: 26

تبلیغات