پرش ناوبری
  • |

تحریم رسانه‌ای غزه در صنعت بازی‌های ویدئویی - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / تحریم رسانه‌ای غزه در صنعت بازی‌های ویدئویی/

تحریم رسانه‌ای غزه در صنعت بازی‌های ویدئویی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کیبوردهایی که غزه را تحریم کردند!
نویسنده: محمدمهدی محمدی

بازی‌بان – شماره شانزدهم/ دی ماه ۱۴۰۲
@bazibaan

 “این یادداشت در آذرماه ۱۴۰۲ به بررسی اخبار سایت‌های بازی پرداخته است”

طوفان الاقصی، عملیات نظامی نیروهای حماس علیه رژیم غاصب صهیونیستی. عملیاتی که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مصادف با ۱۵ مهر ۱۴۰۲ به وقوع انجامید و بلافاصله پس از آن، تیتر یک اخبار و محافل گفتگویِ جدی شد. عملیاتی که طی آن برای اولین بار خسارات گسترده‌ای به اسرائیل وارد شد و بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته و تعداد زیادی اسیر و زخمی شدند. همین کافی بود تا اسرائیل با تمام توان به فکر انتقام بیفتد و بیش از پیش آنها را مورد آماج حملات قرار دهد.

اسرائیل که برای اولین بار دچار چنین غافلگیری شده‌بود و هیمنه پوشالی‌اش در مجامع عمومی خدشه‌دار گشته‌ بود؛ آتش خشم خود را با حمله به بیمارستان ها، مناطق مسکونی، مدارس و… بر سر زنان و کودکان فلسطینی افکند. حملاتی با ۱۵۰۰۰ کشته، ۳۶۰۰۰ زخمی و ۷۰۰۰ تن مفقودی. یک نسل کشی تمام عیار. نسل کشی‌ای که صدای تمام جهان را درآورد و موج جدیدی از صهیونیسم ستیزی را ایجاد نمود.

بمب باران غزه با قدرتی بیش از انفجار هسته ای هیروشیما، توجه همگان را به خود معطوف کرده است. اما به نظر می‌رسد این مساله برای رسانه های حوزه گیم و سرگرمی مساله چندان جذابی نباشد.

هر چند تعداد رسانه‌ها و سایت‌های حوزه‌ی بازی در ایران زیاد نیست اما روزانه مطالب بسیاری اعم از اخبار، تحلیل، بررسی، نقد، تبلیغ، معرفی، گفتگو و… در این سایت‌ها منتشر می‌شود که بازدید‌کنندگانی از اقشار سنی مختلف دارد. اما از این همه مطالب حتی سهم اندکی هم به کودکان مظلوم فلسطینی اختصاص نیافته‌است!

بیایید یک مساله را مشخص کنیم؛ همه می‌دانند که هر رسانه‌ای سیاست و هدف‌گذاری خاص خود را دارد و رسانه‌های گیم هم از این قضیه مستثنی نیستند؛ پس نباید توقع داشت که این رسانه ها به مسائل اجتماعی، سیاسی روز بپردازند. این مطلب را من هم قبول دارم، اما مساله کشته شدن چندین هزار کودک فلسطینی هر مساله‌ای نیست!!! بازی و گیم هر چقدر هم جدی باشد در وهله اول رسانه سرگرمی
است و اگر کودک، نوجوان و جوانی نباشد، سرگرمی‌ای در کار نیست.

گفتیم که رسانه های گیم بخش های مختلفی را در خود جای داده‌اند. از میان این بخش‌ها بخش خبری عموماً مخاطب چندانی ندارد مگر آن‌که آن خبر یک بمب باشد و ضربان قلب گیمر‌ها را یک جابجایی اساسی بدهد. مثل لو رفتن تریلر بازی GTA6  یا توسعه بازی The Last Of Us  برای پی سی.

اما بمب باران واقعی گیمر های کوچک و بزرگ غزه از آن دست بمب ها نیست پس به جز دو خبر کم اهمیت در میان این همه اخبار پررنگ و بزرگ این روز های صنعت گیم سهم مساله فلسیطین نمی شود:

اخراج ملیسا باررا از فیلم جیغ هفت و جمع آوری کمک مالی از طریق باندل Game for Gaza [۱]

اما برخی از رسانه‌ها حتی حاضر به پخش همین دو خبر هم نشده‌اند و یکی از رسانه های بزرگ گیم ایران تنها در ضمن اشاره به خبر کناره گیری جنا اورتگا از بازی در فیلم جیغ هفت به اخراج ملیسا باررا هم اشاره کرده است.

البته انصاف را نباید کنار گذاشت. در میان تمامی سایت های ایرانی که بعضا حتی اشاره ای به مساله غزه و جنگ فلسطین با اسرائیل نکرده اند ویجیاتو چند خبر در این زمنیه کار کرده است و در یک مقاله به نقد سیاست های حاکم بر رسانه های بزرگ در بحث فلسطین اشاره کرده است. البته فقط اشاره!!![۲]
با همه این کم لطفی ها، فضای کاربران این سایت ها حاکی از وضعیت متفاوتی است.[۳] در بخش نظرات همین چند پست مختصر و کوتاه، گفتگو های جالبی بین گیمر ها و کاربران در حال رد و بدل شدن است که نشانگر دغدغه بخشی از جامعه گیمی ایران نسبت به مساله غزه می باشد.[۴]

در این میان رسانه‌های خارجی کاملا انتظارات ما را درباره کشتار کودکان غزه برآورده کرده‌اند. چرا که انتظار می‌رفت در این زمنیه سکوت کامل اختیار کنند و دقیقا همین اتفاق هم افتاده است. گیم اینفورمر، گیم اسپات، گیمینگ بولت، آی جی ان، پی سی گیمر و… اخبار غزه را زیر سایه مراسمات بزرگ، معرفی های جنجالی و نقد های رنگارنگ بازی های بسیار این روز ها  خاموش کرده‌اند. البته پولیگان گزارشی از نامه سرگشاده کلاس آیندگان صنعت گیم به برگزار کنندگان مراسم گیم آواردز منتشر کرده است که در میان برهوت بی خبری رسانه های خارجی لنگه کفشی در بیابان است!

قبل از اشاره به این مقاله بیایید ابتدا کمی درباره گیم آواردز صحبت کنیم. اسکار مراسمات ویدیوگیمی! مراسم سالانه بزرگ اهدا جوایز به بهترین های صنعت بازی که توسط جف کلی، خبرنگار و مجری محبوب و مشهور صعنت ویدیو گیم برگزار می‌شود. اگر با خود می‌پرسید که “مگر یک مراسم اهدا بازی به مسائل اجتماعی و انسانی مرتبط است؟” باید گفت بله! این مراسم به هیچ عنوان با رویداد های اجتماعی و مسائل انسانی غریبه نیست و از این رو دو جایزه با این رویکرد در دل خود جای داده است: بهترین بازی تاثیر گذار سال، بازی‌ای است که در آن به یک مساله اجتماعی و یک کنش جمعی اجتماعی و انسانی اشاره می‌شود و در این زمینه حرفی برای گفتن دارد و جایزه خلاقیت در دسترسی پذیری که به بازی ای تعلق می‌گیرد که دسترسی به بازی کردن برای قشر آسیب پذیر تر جامعه مانند معلولان جسمی حرکتی یا افراد با سن بالا و… ایجاد می‌کند.

برای گیم آواردز مهم است که به مسائل اجتماعی مانند ناهنجاری LGBTQ+  بپردازد یا دسترسی افراد معلول را به بازی بیشتر کند. اما برای جف، همکارانش و مراسم گیم آواردز مهم نیست که چند هزار کودک کشته شوند یا دسترسی پذیری آنها به تمامی نیاز های زندگی‌شان مختل شود.

نامه کلاس آیندگان تاثیر گذار صعنت گیم به برگزار کنندگان گیم آوارد ناظر به همین مساله است: سکوت در برابر کشتار کودکان و زنان غزه. در این نامه که از رسانه پولیگان به نحو عمومی منتشر شده است پنجاه عضو از کلاس آیندگان صنعت گیم ، بیش از ۲۰۰۰ نفر و افراد زیادی از توسعه دهندگان بازی از جف کیلی و مراسم گیم آواردز خواسته اند تا از این تریبون برای رساندن صدای مردم غزه به جهان استفاده کنند. درخواستی که صدالبته بدون پاسخ مانده تا بار دیگر صدای کودکان غزه پشت دربهای بسته رسانه های جهان خفه شود. [۵]

با گذشتن از رسانه‌های رسمی و بزرگ، امروزه جریان اصلی رسانه‌ای در صنعت گیم به دست سازندگان محتوا یا همان کانتنت کریتور هاست. استریمر‌ها و یوتوبر‌های گیم. این افراد نه تنها به پوشش اخبار گیم می‌پردازند بلکه با تجزیه و تحلیل آن محتوا، انجام دادن بازی های مختلف و به اشتراک گذاری نظر خود درباره آنها، تجربه نزدیک تر و صمیمی تری با مخاطب و گیمر ایجاد کرده‌اند.

به همین علت محتوای تولیدی از طرف استریمر ها به مساله گیم خلاصه نمی‌شود و آن‌ها با به اشتراک گذاری تجربیات شخصی، عقاید و نظرات سیاسی، اجتماعی، دینی و فعالیت های روزمره و خارجی خود و… با مخاطب خود همراه می‌شوند. به عنوان مثال در بسیاری از استریم ها و یا ویدیو های یوتوب، تولید کننده محتوا شروع به بحث صمیمی و گرم در زمینه رشد شخصیتی و پیشرفت های فردی، شغلی، خانوادگی و تحصیلی با مخاطب خود که غالبا از قشر جوان و نوجوان هست می‌شود. یا در خیلی از استریم ها هدف استریم را کمک های خیر و انسان دوستانه به افراد نیاز مند تعیین می‌کنند.

در زمینه کنش های اجتماعی هم به همین صورت است. مثلا پارسال و در بحبوحه #زن_زندگی_آزادی بسیاری از استریمر ها و یوتوبر ها فعالیت معمولی خود را قطع کردند و به تولید محتوا در راستای این مساله پرداختند. یا در مساله جنگ اوکراین برخی از آن ها موضع گیری های داشتند.

اما ظاهرا خون بچه های غزه و فلسطین هم‌رنگ خون بقیه انسان ها نیست چرا که با گشت و گذار در صفحات توییتر، اینستاگرام و یوتوب این افراد- به جز موارد خیلی اندک- هیــــچ خبری از صدای این مظلومان فلسطینی نیست.

البته تولید‌کننده محتوا گیم حق دارد. امسال یک سال پر سر و صدای گیمی بود. عرضه بازی های بزرگ و مورد انتظار alan wake 2, Spider-Man 2, Legend of Zelda, Assassins Creed miraj, Resident Evil 2 Remake, Mortal kombat1 و… و پخش شدن تریلر بازی GTA 6 مورد انتظار ترین بازی صنعت ویدیو گیم در طول تاریخ و همزمانی مصائب غزه با مراسم گیم آواردز مجالی برای رسیدگی و توجه به کودکان غزه نمی‌گذارد. کودکانی که شاید آنها هم چشم انتظار این بازی ها بودند.

هدف از نگارش این یادداشت بررسی کنش رسانه‌ها و تولید کنندگان محتوی حوزه گیم در راستای جنگ خونین غزه و اسرائیل بود اما متاسفانه آنچه شاهد هستیم سکوت عجیب خبری و عدم واکنش این رسانه‌ها نسبت به این مساله است.

 

[۱] (باندل Games For Gaza برای مردم فلسطین کمک مالی جمع می‌کند (vigiato.net)

[۲] نقد فیلم Haunted Mansion | کاخ جن زده (vigiato.net)

[۳] کامنت های سایت ویجیاتو ذیل مطلب اخراج ملیسا باررا

[۴] کامنت های سایت زومجی ذیل مطلب کناره گیری جنا اورتگا

[۵] https://www.polygon.com/23979920/game-awards-future-class-open-letter-gaza-ceasefire

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: سردبیر

سردبیر
  • تعداد مطالب ارسالی: 45

تبلیغات