پرش ناوبری
  • |

گلادیاتورهایی که در مسئله غزه سکوت نکردند - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / گلادیاتورهایی که در مسئله غزه سکوت نکردند/

گلادیاتورهایی که در مسئله غزه سکوت نکردند

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ری‌اکشن گیم استریمرها و تولیدکنندگان ویدئو به وقایع غزه

نویسنده: محمدعلی رستگاری

بازی‌بان – شماره شانزدهم/ دی ماه ۱۴۰۲
@bazibaan

“این یادداشت در آذرماه ۱۴۰۲ تهیه شده است”

رامی اسماعیل(Rami Ismail)، توسعه‌دهنده بازی تاج و تخت هسته‌ای(Nuclear Throne) و تامور حسین(Tamoor Hussain)، سردبیر گیم اسپات(GameSpot)، درخواست کردند که فعالان این صنعت در مقابل ظلم‌هایی که اسرائیل علیه مردم غزه مرتکب می‌شود بی تفاوت نباشند و اقدام عملی انجام دهند. IGN مجموعه‌ای از موسسات خیریه فلسطینی را که نیاز به کمک مالی داشتند، جمع‌آوری کرد و حتی پرچم فلسطین را در سرصفحه خود قرار داد که باعث محکومیتش از سوی شعبه اسرائیلی‌اش شد. کمی بعد GameSpot فراخوان خود را برای کمک مالی به غزه صادر کرد و اعضای انجمن Super Smash Bros. یک تورنمنت آنلاین Melee برای جمع آوری کمک های مالی برای امور خیریه برگزار کردند.

منبع: سایت کوکاتو

تاماری به عدم واکنش این صنعت -استریمرها و تاثیرگذاران حوزه گیم- به مساله فلسطین و جنگ در غزه اعتراض کرد. او خواستار این بود که استریمرها راجع به اتفاقاتی که در غزه می افتد فکر کنند؛ هر چند یکی از دلایل را کمبود آگاهی استریمرها از این واقعه میداند. با وجود کمبود اطلاعات و سانسورهای رسانه‌ای او معتقد است که حداقل می‌توان مردم را به حدی آگاه کرد که حمایت مالی از فلسطین را انجام دهند.

از نگاه او، کسب و کارها ظرفیت این را دارند که برای حمایت از یک مساله یا یک جریان به میدان بیایند و از آن جریان یا مساله حمایت کنند -و این جزئی از ماهیت آن کسب و کار است که میتواند مخاطبان خود را در پلتفرم مناسب حول یک موضوع واحد هم راستا کند- اما عجیب است که چنین مسأله‌ای برای فلسطین اتفاق نیفتاده است.

در ادامه او تاکید میکند که یک مسلمان است و بسیاری از مردم فلسطین نیز مسلمان هستند و در رنج و سختی زندگی میکنند(حتی قبل از طوفان الاقصی). از آن جهت که رسانه‌های غربی، حماس را آغازگر جنگ در عملیات ۷ اکتبر عنوان می‌کنند، او تصریح می‌کند که در ماه رمضان امسال، اسرائیلی‌ها در مسجد الاقصی علیه مسلمانان خشونت به کار بردند و به حریم مسجد الاقصی تعرض کردند (اینطور نیست که فلسطینی‌ها جنگ را آغاز کرده باشند). او مسلمان است اما می‌گوید که مسلمان بودنش (و این که جزء گروه مسلمانان است) باعث نشده که چنین صحبت ها و اقدام هایی انجام دهد(در واقع مساله فلسطین و طوفان الاقصی، مساله ای انسانی است؛ نه اینکه صرفا برای مسلمان‌ها مهم باشد).

سپس او به صراحت میگوید که مخالفت خود را راجع به جنایاتی که علیه فلسطینی ها اعمال می‌شود ابراز کنید و هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا آگاهی راجع به این مساله اتفاق بیفتد. نحوه رفتار با فلسطینی‌ها بی رحمانه است و این مساله هر انسانی را وادار می‌سازد که علیه آن صحبت کند. درد و رنجی که فلسطینی‌ها تجربه می‌کنند ممکن است برای افراد زیادی قابل درک نباشد(چون خبری راجع به آن ندارند) و همچنین محلی که آنها در آن زندگی می‌کنند انگار که سیاره دیگری است(و افراد زیادی از آن خبر ندارند).

او می‌گوید که جنایت علیه فلسطینی‌ها مساله تازه‌ای نیست و برای مدت‌های زیادی فلسطینی‌ها در رنج بوده‌اند. در رسانه‌های غربی، منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) همواره در حال درگیری نشان داده شده است و این یک وضعیت طبیعی است. به همین دلیل ممکن است که چیزهایی که مردم می‌بینند و می‌شوند برایشان عادی به نظر برسد. مردم همیشه در فیلم‌ها، بازی‌ها، کتاب‌های کمیک و برنامه‌های تلویزیونی منطقه غرب آسیا را در حال جنگ می‌بینند. پس این مطلب به نظرشان عادی می‌رسد. اما مساله این است که چه تفاوتی میان اتفاقی که در حال افتادن است با وضعیت همیشگی وجود دارد؟

باید راجع به مساله فلسطین تبیین صورت بگیرد که مردم آنجا در محاصره هستند، آواره می‌شوند، ربوده می‌شوند و به اموالشان دست اندازی می‌شود، کشته می‌شوند، خانواده‌شان از هم می‌پاشد و قتل عام می‌شوند. همچنین خانه‌هایشان از آنها گرفته شده یا با خاک یکسان می‌شود.

به نظر من در صنعت بازی، ظرفیتی برای همدلی افراد جهت کمک به مردم فلسطین وجود دارد. اما متاسفانه معمولا اتفاقاتی که در فلسطین می‌افتد از چشم ما دور می‌ماند. رسانه‌های غربی کارهای زیادی انجام می‌دهند تا مردم غرب آسیا را خشن و غیرانسانی جلوه دهند. افراد بسیاری هضم این رسانه‌ها شده و اگر هم بخواهند حقیقت را بفهمند تلاش زیادی نیاز دارد. چارچوب این رسانه‌ها بر این منوال است که چنین تصوری را در ما ایجاد کنند. برای مثال راجع به فعالان Black Lives Matter گفته می‌شد که آنها آنیفتا -یک گروه رادیکال- هستند و با پلیس و دولت به مخالفت می‌پردازند.

بنابراین واقعیت های دنیای خارجی از آنچه که در فضای مجازی روایت می‌شود فاصله دارد. زندگی مردان، کودکان و زنان بسیاری در حال نابودی است. این افراد به زور از خانه‌هایشان بیرون می‌شوند و در مکانی -پناهگاه یا اردوگاه- جمع شده و سپس با بمب کشته می‌شوند. بسیاری از شهرک‌های اسرائیلی درواقع زمین‌های اشغال شده فلسطینیان هستند و با فلسطینیان بدرفتاری می‌شود و این مورد نادیده گرفته می‌شود چون برنامه این است که منطقه، اصالت اسرائیلی پیدا کند. بارها اتفاق افتاده است که یک فلسطینی از سوی اسرائیلی‌ها مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار می‌گیرد و این مساله متاسفانه زیاد اتفاق می‌افتد.

حال باید بپرسیم که ما قرار است در این شرایط چه واکنشی نشان دهیم. رنج و درد کشیدن مردم فلسطین را می‌بینیم و نباید بی‌تفاوت از کنار آن عبور کنیم. آیا این مساله پیچیدگی دارد که فهم آن سخت باشد؟ ممکن است عواملی مانند قضاوت و موضع‌گیری دیگران، ما را از فعالیت در این زمینه منصرف کند. آیا واقعاً برای شما اتفاق افتاده است که بخاطر نگاه دیگران به شما، دست از حمایت از فلسطین به صورت علنی بردارید؟ آیا پرهیز از این نگاه‌ها و یا شاید نیش و کنایه‌ها، آنقدر برای شما مهم است که در مقابل فجایعی که در فلسطین دارد اتفاق می افتد سکوت کنید؟

اینها سوالاتی هستند که فقط شما پاسخ آنها را دارید. من فقط از شما می خواهم که واقعاً آنها را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که آیا باید کاری برای افزایش آگاهی در مورد آنچه که برای فلسطینیان اتفاق می افتد انجام دهید و به راهکارهای عملی فکر کنید…

منبع: کانال یوتیوب تاماری

جمع سپاری مالی ستاره توییچ، حسن پیکر(Hasan Piker) برای فلسطین

در اثر حمله غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر، بیش از ۱۴۰۰ نفر در اسرائیل کشته و بیش از ۳۴۰۰ نفر زخمی شدند. اسرائیلی‌ها نیز با حملات هوایی -که بخش اعظم غزه را به ویرانه تبدیل کرده است- حدود ۱۴۰۰۰ فلسطینی را کشته اند (و این آمار در حال افزایش است). دولت اسرائیل همچنین برق و اکثر آب منطقه را قطع کرده و بیمارستان ها مملو از هزاران مجروح غیرنظامی فلسطینی است که به شدت به کمک های پزشکی نیاز دارند.
هرچند توییچ در وهله اول مکانی برای افرادی است که استریمر مورد علاقه‌شان را دنبال و تماشا کنند، Piker از این رسانه -که به عنوان هفتمین استریمر پربیننده توییچ فعالیت دارد- برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود در مورد درگیری میان فلسطین و اسرائیل و جمع‌آوری بودجه برای کمک به فلسطینی‌ها استفاده می‌کند.

حسن «حسنابی» پیکر(Hasan Piker)، استریمر توییچ و دنبال کنندگانش، بیش از ۸۴۰ هزار دلار برای کمک به کودکان و پناهندگان فلسطینی که از حملات هوایی و حملات نظامی اسرائیل به غزه آسیب دیده‌اند، جمع‌آوری کرده‌اند. خود پیکر حداقل ۷۵ هزار دلار کمک مالی برای مردم فلسطین جمع‌آوری کرده است.

در ۱۴ اکتبر، پیکر اعلام کرد که یک کمپین جمع آوری کمک مالی برای حمایت از صندوق امداد کودکان فلسطین، کمک های پزشکی برای فلسطینیان و جمعیت هلال احمر فلسطین راه اندازی کرده است. تنها با  گذشت ۴۰ دقیقه از این استریم -که معمولاً هشت ساعت طول می‌کشد- حسن و دنبال کنندگانش حدود ۱۸۰۰۰۰ دلار از طریق Tiltify Impact Fund جمع‌آوری کردند.

حسن در توییتر خود نوشت: «ما روز را با ۴۸۸ هزار دلار به پایان رساندیم. من به این جامعه بسیار افتخار می کنم!» این کمپین در کانال توییچ حسن ادامه دارد و تا کنون بیش از یک میلیارد دلار جمع آوری شده است.

منبع: سایت kotaku

بازی در حمایت از فلسطین در Roblox

اوایل نوامبر، صدها بازیکن Roblox وارد یک بازی سفارشی شدند که به آنها این امکان را میداد که در راهپیمایی حمایت از فلسطین شرکت کنند. به نظر میرسد که بازیکنان مالزیایی Roblox این بازی را طراحی کردند که در واکنش به تشدید خشونت در فلسطین است.

Roblox یک سیستم ساخت بازی است که به بازیکنان اجازه می‌دهد بازی‌هایی را بسازند و به اشتراک بگذارند تا دیگران از آن لذت ببرند. حامیان فلسطین یک بازی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین ساختند که یک راهپیمایی مجازی بود. این بازی، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. در این بازی پرچم‌های فلسطین و یک مربع باز و بزرگ با عبارت «Solitary Untukmu» (به زبان مالایی به معنای «همبستگی برای شما») در یک طرف آن دیده می‌شد.

این بازی که در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ ایجاد شد، از آن زمان به بیش از ۲۸۰۰۰۰ بازدید رسیده است. علاوه بر اعتراض مجازی، بازیکنان می توانند کمک های مالی نیز بکنند. با ورود به بازی، شرکت‌کنندگان می‌توانند نمودار اهداکنندگان برتر را ببینند. بیشترین مبلغ اهدایی ۲۴۰۰۰ Robux،- ارز مجازی Roblox- است که معادل ۳۰۰ یورو است.

منبع: سایت kotaku

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: سردبیر

سردبیر
  • تعداد مطالب ارسالی: 45

تبلیغات