پرش ناوبری
  • |

توضیح اصطلاحات گیمی (قسمت دوم) - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / توجهات والدینی / توضیح اصطلاحات گیمی (قسمت دوم)/

توضیح اصطلاحات گیمی (قسمت دوم)

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نویسنده: سید محمدحسن مدرس

بازی‌بان – شماره هفدهم/ فروردین ماه ۱۴۰۳
@bazibaan


خیلی از گیمرها از کلماتی استفاده می کنند که برای والدین یا باقی افراد، ناآشناست. در این سری از مطالب با معنی این اصطلاحات آشنا می شیم. 


cheat/cheater

تلفظ: چیت /چیتِر
چیت زدن یعنی تقلب کردن؛ و در بازی ها یعنی فرد چیتر( استفاده کننده از تقلب) با استفاده از روش غیر قانونی مثل نصب نرم افزارهای مخفی و تغییر در داده ها و فایل های بازی، باعث بهبود عملکرد شخصیت خود در بازی میشود؛ حال یا از طریق سرعت بیشتر، دقت بهتر، امتیاز بالاتر، سلامتی بیشتر و یا حتی دیدن دشمنان از پشت دیوار. استفاده از چیت در بازیهای آنلاین، غیر قانونی است و باعث محرومیت از بازی یا مسدود شدن حساب کاربری فرد میگردد.یکی از اعصاب خرد کن ترین عناصر بازیهای آنلاین، همین چیتر ها و متقلب ها هستند که معمولا بازیکنان دیگر کاری نمیتوانند در مقابل آنها انجام دهند.در آینده با برخی انواع چیت آشنا خواهیم شد.

Lag
تلفظ: لَگ

در بازیهای ویدیویی، لَگ یعنی تاخیر یا افت سرعت در حرکت و عملکرد بازی. برای تصور بهتر اهمیت این عنصر برای بازیکنان، تصور کنید که در واقعیت تیری شلیک کنید، اما تیر شما یک یا چند ثانیه بعد از اینکه ماشه را چکاندید، شلیک شود! در بازی هم همین است. لَگ یا تاخیر دلایل متعددی دارد. یا سخت افزار ضعیف است، یا اتصال اینترنتی مناسب نیست، یا تنظیمات بازی بهینه نیست؛ هرچه که هست، این مساله بسیار برای گیمر حائز اهمیت است.

FPS
تلفظ: اِف پی اِس
این واژه مخففِ عبارتِ Frame per Second است. یعنی فرِیم در ثانیه. فریم ها در حقیقت همان تصاویری هستند که در ثانیه توسط سیستم پردازشگر گرافیکی تولید میشوند و به نمایشگر ارسال میشوند. هرچه تعداد این فریم ها(تصاویر) بیشتر باشد، فیلم خروجی، نرم تر و حرکت در آن قابل تشخیص تر خواهد بود. امروزه حداقل خروجی مناسب ۶۰ است. اِف پی اسِ بالا، یعنی بازی بدون مشکل و ایراد در حال اجراست و این خصوصا در بازیهای آنلاین بسیار برای بازیکن مهم است. شاید یکی از دو عنصر مهم برای بازیکنان آنلاین، یکی وضعیت اینترنت است و دیگری همین FPS است که بستگی مستقیم به سخت افزار دارد؛ اصلاً دلیل اصرار فرزندان برای ارتقاء سخت افزار، همین است که خروجی تصویر بهتری داشته باشند.

FPS
تلفظ: اِف پی اِس

این سرواژه، مخفف عبارت First Person Shooter است. یعنی : تیر اندازی (از دید) اول شخص. بازیهای ویدیویی انواع مختلفی دارند. یکی از این سبک ها شوتر است که تمرکزش بر تیراندازی و از پای درآوردن اهداف و دشمنان است(قبلا در شماره‌…. معرفی شد) حال همین سبک شوتر میتواند انواع مختلفی داشته باشد. یکی از این موارد، زاویه دید اول شخص است. بازیکن در این بازی ها، دنیا را از درون چشمان شخصیت بازی میبیند. یعنی تمام عملکرد بازی از طریق چشمان شخصیتی که گیمر کنترل میکند، مشاهده میشود. یعنی عین همین زاویه ای که در واقعیت، و الان ما دنیا را میبینیم. زاویه دید اول شخص امکان تمرکز بیشتر روی تیر اندازی یا … را فراهم میکند. مثل سری بازیهای کال آف دیوتی یا کانتر. شما فقط دست های شخصیت و اسلحه او را میبینید. برای تفاوت زاویه دید اول شخص و سوم شخص، بهتر است تصاویر این دو را جست و جو کنید.

TPS
تلفظ: تی پی اِس
این سرواژه، مخفف عبارت (Third person shooter) است. یعنی بازی تیر اندازی که بازیکن دنیای بازی را از دیدگاه یک شخصیت شخص ثالث تجربه میکند. یعنی دوربین و زاویه دید، طوری است که مثلا آدم و شخصیت بازیکن، کاملا دیده میشود. در زاویه دید سوم شخص ، امکان تعامل بیشتری با محیط است. مثلا بازیهای معروفی مثل مکس پین یا قیام مختار، از زاویه دید سوم شخص استفاده میکنند.برای تفاوت زاویه دید اول شخص و سوم شخص، تصاویر این دو را جست و جو کنید.

Loot
تلفظ : لوت

,این واژه در انگلیسی به معنی غارت کردن و جمع آوری غنایم جنگی است. در بازیها، بوت کردن یعنی جمع کردن سلاح ها، امتیازات و تمامی هرآنچه در طول بازی قابل جمع آوری است؛ خصوصا بعد از کشتن دشمن یا بدست آوردن مناطق آنها. لوت کردن معمولا جزئی از روند پیشرفت در بازیها است و به افزایش قدرت، دستیابی به تجهیزات جدید، و امتیاز بیشتر بازیکن منجر میشود. به طور کلی قابلیت لوت کردن توسط بازی ساز ها برای ایجاد تنوع و جذابیت در بازیها استفاده میشود.

 Skin
تلفظ: اِسکین
این واژه در زبان انگلیسی به معنی پوست و پوسته است. در بازیهای ویدیویی، اسکین یعنی نوعی تغییر شکل و رنگ ظاهری در شخصیت، اسلحه یا وسایل و تجهیزات مثل خودرو. اما این لباس ها و پوسته ها، هیچ تاثیری در عملکرد بازی و شخصیت ندارند. این طرح ها و رنگ ها یا به صورت اضافی در بازی موجود هستند یا قابل خرید. این عناصر جذاب باعث میشوند بازیکنان رغبت بیشتری به تعویض و تنوع در ظاهر شخصیتها و سلاح ها داشته باشند. باید بدانید مبالغ نجومی و فوق تصور در بازیها فقط صرف خرید همین طرح ها میشوند. اگر از یک خوردو معمولی ، فقط یک رنگ خاص در دنیا وجود داشته باشد، بر کارایی آن می افزاید؟ اما قیمت آن چطور؟! دقیقا همین قاعده در بازیهای ویدیویی جاری است. هرچه اسکین کمیاب تر، قیمت بیشتر.

Enemy
تلفظ: اِنِمی

در انگلیسی به معنی دشمن است. در بازیهای ویدیویی، انمی، هر نوع شخصیت یا موجودی است که توسط هوش مصنوعی کنترل میشود و موظف است جلو پیشرفت بازیکن گرفته شود. دشمنان انواعی دارند؛ یا انسان اند ، یا هیولا و بیگانگان، یا گروهها و یا حتی رئیس دشمنان.
دشمنان در محیط بازی معمولا طراحی میشوند تا بازیکن به نوعی درگیر مبارزه شود، مهارتهای او به چالش کشیده شود و تنش و هیجان بالا برود.

objective
تلفظ: آبجِکتیو

این واژه به معنی ماموریت و اهداف است. بازیکن در طول بازی باید به اهدافی دست پیدا کند یا کارهایی انجام بدهد. این ماموریت ها برای پیشبرد داستان و پیشرفت بازی ضروری هستند.ماموریت ها انواعی دارند؛مثلا یکی از اهداف شایع در بازیهای اکشن(هیجانی)، کشتن دشمنان است. ماموریت های رایج دیگر نیز جمع آوری منابع یا اشیاء، حفظ یک منطقه، حل پازل یا… است.

ویدئوی این مطلب را هم می توانید از اینجا تماشا کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: سردبیر

سردبیر
  • تعداد مطالب ارسالی: 45

تبلیغات