پرش ناوبری
  • |

توجهات والدینی (۲): کدام بازی، کدام بازار ؟! - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / توجهات والدینی (۲): کدام بازی، کدام بازار ؟!/

توجهات والدینی (۲): کدام بازی، کدام بازار ؟!

  • 976 ارسال شده توسط مرتضی جمشیدی
  • دیدگاه‌ها برای توجهات والدینی (۲): کدام بازی، کدام بازار ؟! بسته هستند
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

توجهات والدینی (۲)
کدام بازی، کدام بازار ؟!
نویسنده: مرتض جمشیدی

توزیع بازی‌های دیجیتال در بستر کانال‌های متفاوت در سطح جهان مرسوم است. از خرده فروش‌ها تا فروشگاه‌های دیجیتالی چون استیم و گوگل پلی و اپ استور، همه و همه محلی برای عرضه بازی و نرم‌افزارهای مختلف است. اما شاید سوال مهمی که برای استفاده‌کنندگان از این بازارها پیش می‌آید این است که چطور کالای دیجیتال و به طور خاص بازی خوبی را پیدا کنیم؟ کدام بازی را برای خود و یا فرزندانمان به درستی انتخاب کنیم؟ و آیا اصلا هر چیزی که در صفحه اول آن بازار موجود است برای بازی کردن با سلیقه و روحیات ما همخوانی دارد؟ در این یادداشت کوتاه می‌خواهیم کمی در این مورد گفت و گو نماییم.

کدام بازار دیجیتال؟

سوال مهمی که در ابتدای صحبت پیش می‌آید این است که اصلا کدام مارکت دیجیتالی موبایلی برای دریافت بازی سریع‌تر، ایمن‌تر، جامع‌تر و خلاصه برای ما بهتر است. شاید پاسخ به این سوال از سوی هر شخص دیگری غیر از خود شما برایتان مفید نباشد. کافه‌بازار، مایکت، اول مارکت، سیبچه و … یا گوگل پلی و اپ‌استور و … هر کدام ویژگی‌های خوبی را دارد که انتخاب کننده نهایی آن خود شما هستید. پیشنهاد خوبی که می‌توان داد این است که بعد از مرور نیازهای اولیه و مهمتان مانند به روز بودن، ایمن بودن، تنوع بازی‌های موجود در آن مایکت و … آن بازار دیجیتالی را انتخاب کنید. البته الزامی نیست که فقط یک بازار را انتخاب و از آن بازی دریافت نمایید.

 

شما فروشنده نیستید، خریدارید!

اگر شما عرضه کننده و یا تولید کننده بازی بودید انتخاب محلی برای فروش بازیتان خیلی مهم بود ولی شما در حقیقت انتخاب کننده و خریدار هستید، پس از حق انتخاب خود استفاده کنید. مانند اینکه شما بخواهید کفش بخرید، خب سراغ کدام بازار می‌روید؟ منیریه، بهارستان، باغ سپهسالار، بازار تهران، تبریز یا به دفتر مرکزی گوچی در فلورانس ایتالیا می‌روید؟!

و در مقابل این پرسش پاسخ‌های شما احتمالا اینگونه خواهد بود که «خب بستگی دارد که بخواهم چه کفشی بگیرم؟ زنانه ، مردانه ، دخترانه، پسرانه، ورزشی، راحتی، پیاده‌روی و …» یا اینکه بگویید «بستگی دارد چقدر بخواهم پول خرج کنم؟» .

در مورد دریافت و دانلود بازی هم همینطور است؟ سعی کنید برای خودتان سوالاتی طرح کنید؟ مثل این دست سوالات:

آیا حجم وفضایی که بازی به روی گوشی من اشغال می‌کند برای من مهم است؟

سبک و ژانر بازی چه باشد؟ رانندگی و مسابقه‌ای یا اکشن یا دونده‌ای یا معمایی ؟

گرافیک بازی چقدر قوی باشد؟

بازی آنلاین باشد یا آفلاین؟

سازنده بازی از کدام شرکت یا استودیو باشد؟

و شاید یکی از مهمترین سوالات شما این باشد که « کدام بازی را دانلود کنم که مناسب سن فرزندم یا برادر و خواهر کوچکترم باشد؟»

پس اصلا خودتان را در رودربایستی هیچ کدام از مارکت‌های دیجیتال قرار ندهید. الزامی نیست چون همه از فلان مارکت استفاده می‌کنند شما هم برای دانلود بازی سراغ همان مارکت بروید یا نروید.

اصلا من بازی‌های موبایلی رو خوب نمیشناسم چه برسد به بازارهای فروش اون بازی‌ها رو!

اگر شما هم جزء آن دسته از والدین و افرادی هستید که با این توجیه که من بازی‌های موبایلی را خوب نمیشناسم یا حوصله بازی کردن ندارم و از زیر مسئولیت محتوای بازی‌هایی که فرزندانتان بازی می‌کنند شانه خالی می‌کنید، باید بگویم که دیر یا زود بازخورد این توجیه را خواهید گرفت. پس بهتر است تا کمی بیشتر آگاهی و دانش خود را در خصوص محتوا و نام بازی‌های موبایلی افزایش دهید. شاید بهتر باشد بدانید که اصلا لازم نیست شما بازارهای عرضه بازی را خیلی بهتر از بازی‌ها بشناسید. کافی است شما با معیارهای انتخاب بازی‌های موبایلی خوب آشنا باشید تا بازار آن را هم پیدا کنید. برای این آگاهی و شناخت لازم نیست به یک گیمر حرفه‌ای موبایلی تبدیل شوید. کافی است اطلاعات کلی خود را در این خصوص افزایش داده و با دقت به بازی‌ها نگاه کنید.

 

یک بازی در چند بازار، کدام بازار؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که دنبال یک بازی خاص می‌گردید و اتفاقا چند بازار دریافت برنامک و بازی آن بازی را برای دانلود گذاشته‌اند. بد نیست اینجا کمی به نظرات کاربرانی که بازی را دانلود کرده‌اند نگاه کنید و از میزان رضایت آنها را از فایل دریافتی بازی مطلع شوید یا اگر بازی پرداخت درون برنامه دارد به فروشگاه دیجیتالی مراجعه نمایید که به روی آن حساب کاربری دارید. البته شاید یک بازی هم در گوگل پلی باشد و هم در یکی از مارکت های داخلی و اینجا بد نیست به بررسی میزان امنیت آن بازی و همچنین سایر بازی‌هایی که در زمان دانلود بازی توسط آن مارکت پیشنهاد می‌شود هم دقت کنید. اما خب عموما کاربران بازی را از همان مارکتی که روی گوشی خود نصب کرده‌اند دریافت می‌کنند و خیلی دنبال مقایسه مارکت‌ها با هم نمی‌روند.

بچه‌هایی هوشمندتر از والدین!

عجیب نیست که امروز شاهد این مساله هستیم که کودکان گوشی‌های هوشمند والدین خود را در دست می‌گیرند و به طور مستقل به بازی کردن و تعامل با حتی بازارهای دیجیتال می‌پردازند. خودشان بازی دانلود می‌کنند و خودشان هم پرداخت می‌نمایند! شاید ناآشنایی والدین با مقوله بازی‌های دیجیتال و مارکت‌های دریافت آن، یکی از مهمترین مسائلی باشد که خرید و دریافت این محصول فرهنگی به مانند انتخاب فست فود و لباس و برنامه تلویزیونی تماما به عهده خود کودکان گذاشته شده است. بچه هایی که از والدین خود در انتخاب بازی آگاه‌تر و هوشمندتر هستند ولی در خودمراقبتی و تربیت خود، هنوز به بلوغ نرسیده‌اند!
این مساله پدران و مادران را برمی‌انگیزاند تا باری دیگر در مهارتهای اجتماعی و خانوادگی خود تجدید نظر کنند و مساله بازی‌های دیجیتال را نیز به آن مهارتها و تجربیات اضافه نمایند.

کدام بازی برای کدام سن؟

یکی از سوالات مهم والدین در هنگام دریافت و خرید بازی دیجیتال این است که آیا این بازی برای فرزند من مناسب است؟ یا به عبارتی دیگر آیا صحیح است که فرزند من با این سن، فلان بازی را انجام دهد؟ به صورت منطقی پاسخ این سوال در کل دنیا به عهده سازمان‌های رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال مانند ESRB، PEGI و … می‌باشد و در ایران هم نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای یا همان ESRA این مهم را بر عهده دارد. پس بهتر است در زمان دریافت بازی حتما به نشان رده‌بندی سنی بازی دقت نماییم. البته متأسفانه همه مارکت‌های دیجیتال ایرانی هنوز این نشان را برای بازی‌های خود اعمال ننموده‌اند!

همچنین می‌توانید به نظرات و پانوشت‌های کاربران در خصوص بازی، تصایر و ویدیوی  بازی، تعداد ستاره‌هایی که معرف رضایت کاربران از آن بازی هستند و … دقت نمایید تا در انتخاب بازی مناسب و خوب موفق باشید.

هر چی صفحه اول باشه همون خوبه!

طبیعتا ویترین‌ها معرف بهترین کالاهای هر مغازه‌ای هستند که فروشنده قصد دارد تا آن‌ها را زودتر به خریداران عرضه نماید. اما آیا مشاهده ویترین‌ها ما را از بررسی کالاهای داخل مغازه کفایت می‌کنند. وقتی شما صفحه اول یک مارکت موبایلی بازی را باز می‌کنید، بازی‌های مختلفی در ژانرهای گوناگون به نمایش درمی‌آیند که عموما مورد پسند کاربران بیشتری بوده‌اند یا تازه وارد بازار شده‌اند، اما شاید آن بازی به هر دلیلی برای شما و سلیقه شما و فرزندتان مناسب نباشد. پس پیشنهاد می‌کنیم که هیچ ترسی از سر زدن به سایر بازی‌ها در دسته‌های دیگر آن مارکت نداشته باشید. خوب بگردید تا بهترین بازی مربوط به خودتان را پیدا کنید.

اگر شما نیاز به بازی فکری دارید باید به سراغ بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها بروید. اگر نیاز به آرامش و دور شدن از محیطی پر استرس دارید بازی‌هایی که شما را برای تمام کردن مرحله و یا یک مأموریت در یک بازه زمانی محدود قرار می‌دهند انتخاب نکنید و خلاصه اینکه در خصوص همخوانی سلیقه‌تان با دسته‌بندی بازی‌ها بیشتر دقت کنید. البته در شماره‌های بعدی در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم نمود به امید خدا.

 

دیدگاه کاربران

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

نویسنده: مرتضی جمشیدی

مرتضی جمشیدی
  • تعداد مطالب ارسالی: 26

تبلیغات