پرش ناوبری
  • |

آرایشگری مجازی - مجله تخصصی بازی بان

صفحه اصلی / بلاگ / آرایشگری مجازی/

آرایشگری مجازی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 

بازی‌های آرایشی ساده و دختران آرایشگر ماهر

نویسنده: رضا احمدی

بازی‌بان – شماره هفتم و هشتم/ آذر و دی ۹۷
@bazibaan

 

در دنیای امروز بازی‌های دیجیتال دیگر بخشی از زندگی روزمره افراد شده‌اند. طبق تحقیقات سال ۹۶ مرکز پژوهش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایآن‌های (DIREC) ۲۸ میلیون بازیکن بازی‌های دیجیتال درکشور وجود دارد. طبق این پیمایش ۳۵ درصد از بازیکنان ایرانی را بانوان تشکیل می‌دهند که این نشان دهنده آن است که بخش قابل توجهی از بانوان ایرانی بازی‌های دیجیتالی را دنبال می‌کنند و آن‌ها را انجام می‌دهند. البته بیشتر علاقه بانوان ایرانی مربوط به بازی‌های موبایلی است. این موضوع تا این حد مهم و جالب به نظر می‌رسد که با نگاهی به فروشگاه‌های عرضه کننده بازی‌های موبایلی می توان دریافت که در تمامی آن‌ها بخش ویژه‌ای از بازی‌های مخصوص دختران وجود دارد.

بازی‌های این بخش دقیقاً با توجه به علایق جنس مونث طراحی و ساخته می‌شود اما این بازی‌ها و محتوای آن‌ها کاملا همسو با فرهنگ و سبک زندگی غربی است. از نمونه‌های این بازی‌ها می‌توان به بازی‌هایی که در آن بازیکن باید نوع آرایش چهره کاراکتر بازی را تعیین کند اشاره کرد.

در نمونه‌های دیگری از این بازی‌ها، می‌توان به بازی‌هایی اشاره کرد که بازیکن باید مدل خاصی را برای موی کاراکتر بازی انتخاب کند و با استفاده از ابزاری که در اختیار او قرار داده می‌شود چهره و مدل موی مورد علاقه خودش را برای آن انتخاب کند. سبک دیگری از این بازی‌ها، به طراحی و انتخاب لباس برای کاراکتر بازی می‌پردازد که بازیکن باید لباس‌هایی که توسط بازی‌ساز طراحی شدند را برای کاراکتر بازی انتخاب کند. در این بازی‌ها سعی شده است از کاراکترهای محبوب کارتونی و فانتزی زیبا استفاده شود و با رنگ آمیزی‌های متنوع، جذابیت اینگونه بازی‌ها را افزایش دهند. تنوع زیاد و انتخاب آزادانه در استفاده از مدل‌های مو، لباس و نوع آرایش، باعث محبوبیت اینگونه بازی‌ها مخصوصاً در بین سنین پایین‌تر شده است.

بازی‌هایی با عنوان ولنتاین که در این نوع بازی‌ها روابط بین دخترها و پسرها را به نمایش می‌گذارند و در آن‌ها سعی شده است که چنین روابطی را آموزش دهند. از خرید هدیه و علاقه‌مند کردن کاراکتر دختر گرفته تا رفتن به مهمانی‌ها و خوش‌گذرانی در آن‌ها. این گونه بازی‌ها مخصوصاً برای سنین پایین می‌تواند از روابط دختر و پسر قبح‌زدایی کند و اینگونه روابط را جذاب نشان دهد.

نوع دیگری از بازی‌ها نیز وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به عنوان مبلغان فرهنگ غربی نام برد. بازی‌هایی که در آن‌ها جشن‌هایی مانند هالووین (Halloween) معرفی می‌شوند و از بازیکن خواسته می‌شود تا کاراکتر بازی را برای حضور در چنین جشن‌هایی آماده کند.

متاسفانه در برابر این هجمه عظیم، ما در موضع انفعال قرار داریم. ظاهر ساده این بازی‌ها و همچنین مخاطب آن‌ها یعنی دختران خردسال و کودک به کوچک‌پنداری موضوع سوق داده شده‌اند. در کشور ما بازی‌هایی که دارای سبک آرایشی (مانند آرایش چهره، مدل مو، کاشت ناخن، لاک زدن، تاتو کردن) و یا  سبک مد و طراحی لباس هستند اغلب توسط دخترانی که سن پایینی دارند انجام می‌شود که این امر سبب می‌شود آن‌ها در سنین پایین با لوازم آرایشی و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شود و در انتخاب نوع پوشش نیز در زندگی واقعی تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرند. در واقع در هفت سال اول زندگی کودکان به دلیل شکل نگرفتن شخصیت و نیز بالا نبودن سطح دانش و شناخت عمومی باید توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های آنان داشت.

تعداد این بازی‌ها در فروشگاه‌های عرضه کننده بازی‌های موبایلی بسیار زیاد و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است. برای این که تأثیر این‌گونه بازی‌ها بر ذهن کودکان مخصوصا دختران، کاهش یابد چند گزینه وجود دارد. شاید ساده ترین راه حذف و یا فیلتر کردن این گونه بازی‌ها از فروشگاه‌های عرضه کننده باشد که این امر می‌تواند باعث بروز مشکلات جدیدی از جمله روی آوردن مخاطبان به فروشگاه‌های خارجی و مواجه شدن با دنیای جدیدی که دیگر نظارتی بر محتوای آن‌ها نیست شود.

راه سخت‌تر ولی در عین حال موثرتر، این است که فرهنگ صحیح استفاده از بازی‌ها را در جامعه گسترش دهیم. برای اشاعه این فرهنگ نقش والدین بسیار مهم و جدی به نظر می‌رسد. با آگاه کردن خانواده‌ها از آسیب‌های ذهنی و روانی بازی‌ها و نظارت دقیق‌تر خانواده‌ها در انتخاب و نحوه بازی کردن فرزندانشان می‌توان تاثیر این گونه بازی‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

نویسنده: رضا احمدی

رضا احمدی
  • تعداد مطالب ارسالی: 3

تبلیغات